/ مفاهیم پایه بازار‌های مالی / باز خرید (Buyback)

زمان مطالعه : 5 دقیقه

باز خرید (Buyback)

بازخرید چیست؟

بازخرید (buyback)، یعنی یک شرکت سهام موجود خود را خریداری می کند تا تعداد سهام موجود در بازار آزاد را کاهش دهد.

باز خرید (Buyback)

بازخرید (buyback)، یعنی یک شرکت سهام موجود خود را خریداری می کند تا تعداد سهام موجود در بازار آزاد را کاهش دهد. شرکت‌ها به دلایل مختلفی سهام را بازخرید می‌کنند. مثلا با کاهش عرضه یا جلوگیری از کنترل سهام توسط سایر سهامداران، باعث افزایش ارزش باقی‌مانده سهام موجود می شوند.

نکات مهم

  • بازخرید یعنی، یک شرکت سهام خود را در بازار سهام خریداری می کند.
  • بازخرید، تعداد سهام موجود را کاهش می دهد و در نتیجه سود (مثبت) هر سهم و اغلب ارزش سهام را افزایش می دهد.
  • بازخرید سهم، نشان دهنده توانایی مالی و پوشش مشکلات اقتصادی شرکت است.

درک بازخرید

buyback به شرکت ها اجازه می دهد تا روی خودشان سرمایه گذاری کنند. با کاهش سهام موجود در بازار، تعداد سهام سرمایه گذاران افزایش می یابد. یک شرکت ممکن است به این نتیجه برسد که سهامش کم ارزش گذاری شده است و برای ارائه بازدهی سرمایه گذاران، سهام خود را بازخرید کند. هنگامی که شرکت نسبت به عملیات فعلی خود خوش‌بین است، سهام خود را بازخرید می کند و با این عمل نسبت سودی که یک سهم ارائه می‌دهد را افزایش می‌دهد. این امر، در صورت حفظ همان نسبت قیمت به درآمد (P/E) باعث افزایش قیمت سهام خواهد شد.

بازخرید سهام، تعداد سهام موجود را کاهش می دهد و هر سهم درصد بیشتری از سهام موجود را به خود اختصاص می دهد.درنتیجه سود هر سهم سهام (EPS) افزایش می‌یابد، در حالی که نسبت قیمت به درآمد (P/E) کاهش می‌یابد یا قیمت سهام افزایش می‌یابد. بازخرید سهم به سرمایه گذاران نشان می دهد که این شرکت در مواقع اضطراری و مشکلات اقتصادی توان مالی کافی دارد.

در این رابطه بخوانید‌ : دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست؟ و چگونه کار می‌کنند؟

یکی دیگر از دلایل بازخرید سهام، اهداف تشویقی است. شرکت ها اغلب با سهام و سهام اختیاری به کارکنان و مدیریت خود جوایز می دهند. این امر به جلوگیری از تضعیف سهامداران موجود کمک می کند.

نکته: از آنجایی که بازخرید سهام با استفاده از سود انباشته یک شرکت انجام می شود، اثر خالص اقتصادی برای سرمایه گذاران مانند این خواهد بود که آن سود انباشته به عنوان سود سهام پرداخت شود (به غیر از ملاحظات مالیاتی).

نحوه کار

buyback به دو صورت انجام می شود:

  1.  ممکن است سهامداران با یک پیشنهاد مناقصه مواجه شوند، که طی آن می توانند تمام یا بخشی از سهام خود را در یک تایم فریم معین با قیمت فعلی بازار، ارائه یا مناقصه کنند. این قیمت بالاتر، سرمایه گذاران را به انجام مناقصه سهام به جای نگهداری آنها تشویق می‌کند.
  2. شرکت‌ها سهام را در بازار آزاد در مدت زمان طولانی بازخرید می‌کنند و حتی ممکن است برنامه مشخصی در خصوص بازخرید سهام داشته باشند و در زمان‌های معین یا در فواصل زمانی معین سهام را خریداری کنند.

شرکت ها بودجه بازخرید را می‌توانند از طریق گرفتن وام با بهره، با پول نقد یا با پول در گردش در برنامه ها و عملیات مختلف تامین کنند.

بازخرید گسترده، عبارت است از افزایش برنامه شرکت در خصوص خرید مجدد سهام فروخته شده. بازخرید گسترده، به طرح بازخرید سهام شرکت سرعت می دهد و منجر به رکود سریع‌تر سهام آن می‌شود. تاثیر بازخرید گسترده بر بازار به حجم بازخرید بستگی دارد. بازخرید گسترده در حجم زیاد احتمالا منجر به افزایش قیمت سهام خواهد شد.

نسبت باز خرید، عبارت است از دلارهای بازخرید شده ای که در سال گذشته خرج شده اند، تقسیم بر ارزش بازار در ابتدای دوره بازخرید. نسبت باز خرید، مقایسه تاثیر بازخرید بر شرکت های مختلف را امکان پذیر می‌سازد. هم چنین شاخص خوبی از توانایی شرکت در خصوص برگشت سرمایه به سهامداران است، زیرا شرکت هایی که به طور منظم باز خرید انجام می‌دهند از بازار کلی عملکرد بهتری دارند.

نمونه ای از بازخرید

قیمت سهام یک شرکت با وجود اینکه از نظر مالی سال خوبی را پشت سر گذاشته است، نسبت به سهام رقیب خود عملکرد ضعیف تری داشته است. این شرکت برای پاداش دادن به سرمایه گذاران و ارائه بازده به آنها، اعلام می کند که قصد دارد 10 درصد از سهام موجود خود را با قیمت فعلی بازار، بازخرید کند.

این شرکت قبل از بازخرید، 1 میلیون دلار درآمد و 1 میلیون سهم باقی مانده داشت که معادل سود هر سهم (EPS) 1 دلار است. معامله با قیمت هر سهم 20 دلار، نسبت P/E آن 20 است. 100،000 سهم خریداری می شود و EPS جدید 1.11 دلار یا 1 میلیون دلار سود در 900،000 سهم خواهد بود. برای حفظ همان نسبت P/E 20، سهام باید 11 درصد افزایش یابد و به 22.22 دلار برسد.

انتقاد ها

بازخرید سهام می تواند این تصور را القا کند که شرکت فرصت های سودآور دیگری برای رشد ندارد، و این موضوع برای سرمایه گذارانی که به دنبال افزایش درآمد و سود هستند، مشکل ساز است. شرکت هیچ تعهدی درخصوص بازخرید سهام به دلیل تغییرات بازار یا اقتصاد ندارد.

اگر اقتصاد دچار رکود شود یا شرکت با مسائل مالی مواجه شود که نتواند آن را پوشش دهد، خرید مجدد سهام، وضعیت کسب و کار را متزلزل می کند. برخی دیگر ادعا می کنند که گاهی اوقات از بازخرید برای ایجاد تورم قیمتی در بازار استفاده می شود که می تواند منجر به پاداش های اجرایی بالاتر نیز شود.

چرا شرکت ها بازخرید می کنند؟

buyback، به شرکت ها اجازه می دهد تا روی خودشان سرمایه گذاری کنند. اگر شرکتی به این نتیجه برسد که سهام آن کم ارزش گذاری شده است، ممکن است با بازخرید سهام خود، بازدهی را برای سرمایه گذاران فراهم کند. بازخرید سهام، تعداد سهام موجود را کاهش می دهد و هر سهم درصد بیشتری از سهام موجود را به خود اختصاص می دهد. یکی دیگر از دلایل بازخرید برای اهداف جبران خسارت است. یکی دیگر از دلایل بازخرید سهام، اهداف تشویقی است. شرکت ها اغلب با سهام و سهام اختیاری به کارکنان و مدیریت خود جوایز می دهند. این امر به جلوگیری از تضعیف سهامداران موجود کمک می کند.

همچنین بخوانید : معضل سه‌گانه بلاکچین چیست؟ (Blockchain Trilemma)

 چگونه انجام می شود؟

یک شرکت می تواند به سهامداران یک پیشنهاد مناقصه ارائه کند ، که طی آن می توانند تمام یا بخشی از سهام خود را در یک تایم فریم معین با قیمت فعلی بازار، ارائه یا مناقصه کنند. از طرف دیگر، یک شرکت ممکن است برنامه مشخصی در خصوص بازخرید سهام داشته باشد و در زمان های معین یا در فواصل زمانی معین، سهام را در بازار آزاد در یک دوره زمانی طولانی خریداری می کند. شرکت ها بودجه بازخرید را می‌توانند از طریق گرفتن وام با بهره، با پول نقد یا با پول در گردش در برنامه ها و عملیات مختلف تامین کنند.

انتقاد های وارد بر بازخرید چیست؟

بازخرید سهام می تواند این تصور را القا کند که شرکت فرصت های سودآور دیگری برای رشد ندارد، و این موضوع برای سرمایه گذاران رشدی که به دنبال افزایش درآمد و سود هستند، مشکل ساز است. اگر اقتصاد دچار رکود شود یا شرکت با مسائل مالی مواجه شود که نتواند پوشش دهد، بازخرید سهام می‌تواند وضعیت کسب و کار را متزلزل می کند. انتقاد دیگری که نسبت به خرید بیعانه وجود دارد این است که می توان از آن برای برای ایجاد تورم قیمتی در بازار استفاده شود که می تواند منجر به پاداش های اجرایی بالاتر نیز شود.

ترجمه شده توسط مجله خبری نیپوتو

در نیپوتو مارکت امکان خرید و فروش اتریوم (ETH) برای شما فراهم شده است.


0

خرید و فروش ارزهای دیجیتال از امروز شروع کنید



مترجم اخبار تکنولوژی و بلاکچین، فعال در حوزه کریپتو و متاورس، تهیه و اجرای ویدیوهای آموزشی و کاربردی در حوزه کریپتوکارنسی.

ثبت دیدگاه

لیست نظرات (0)
قیمت لحظه‌ای

بیت کوین

(BTC)
0.00٪

$ 0.00

0 تومان

خرید و فروش بیت کوین