/ اخبار بیت کوین / انواع کیف پول های بیت کوین : راهنمای ذخیره بیت کوین برای مبتدیان

2 سال پیش

زمان مطالعه : 5 دقیقه

انواع کیف پول های بیت کوین : راهنمای ذخیره بیت کوین برای مبتدیان

انواع کیف پول های بیت کوین : راهنمای ذخیره بیت کوین برای مبتدیان

بیت کوین (Bitcoin) یا به اختصار (BTC)، یک ارز دیجیتال است که در کیف پول های الکترونیکی ذخیره می شود و با استفاده از کلید خصوصی می توان به آن دسترسی پیدا کرد. با این حال، لازم نیست این کار را شخصا انجام دهید. یک برنامه کیف پول به طور خودکار از یک کلید خصوصی برای امضای تراکنش های خروجی شما استفاده می کند و همچنین آدرس کیف پول را با استفاده از آن کلید برای شما ایجاد می کند.

دستگاهی که کیف پول بیت کوین شما روی آن نگه داری می شود، کلید خصوصی را ذخیره می کند نه خود کوین ها را. کوین های شما در بلاکچین بیت کوین ذخیره می شود و کلید خصوصی شما برای مجوز انتقال آن کوین ها، به کیف پول شخص دیگری کاربرد دارد.

کیف های بیت کوین متنوعی وجود دارند که خدمات مختلفی را ارائه می کنند و از نظر امنیت، راحتی، دسترسی و غیره با هم تفاوت دارند. کیف پول های فول نود (Full-node) از شبکه بیت کوین پشتیبانی می کنند و باعث غیر متمرکز شدن آن می شوند. همچنین کیف پول های مبتنی بر تلفن همراه وجود دارد که مبادلات داخلی ارزهای دیجیتال ارائه می دهند و قابلیت اسکن کردن بارکد QR کیف پول ها را دارند.

در این رابطه بخوانید‌ : کلاهبرداری راگ پول (rug pull) چیست؟

انتخاب نوع کیف پول نکته مهمی است. شما باید اطمینان حاصل کنید که کیف پول انتخابی با ارزهای دیجیتالی که ذخیره می کنید سازگار باشد و نیاز های امنیتی و کاربردی شما را فراهم کند.

انواع کیف پول های بیت کوین

مبتنی بر تلفن همراه

برای کسانی که به طور فعال و روزانه از بیت کوین استفاده می کنند، مانند پرداخت هزینه کالا یا خرید و فروش های حضوری، کیف پول مبتنی یر تلفن همراه یک ابزار ضروری است. این کیف پول، به عنوان یک برنامه روی گوشی های هوشمند اجرا می شود، کلید های خصوصی را نگه می دارد و به شما این امکان را می دهد تا با تلفن همراهتان پرداخت هزینه ها، انجام معاملات و ذخیره ارزها را انجام دهید.

گذشته از این، برخی از برنامه ها از قابلیت ارتباط نزدیک در گوشی هوشمند یا به اختصار (NFC) استفاده می کنند، به این معنی که کاربران به سادگی می توانند فعالیت های خود را بدون اتصال به ترمینال اطلاعات، روی همان گوشی انجام دهند.

کیف پول های تلفن همراه از فناوری تأیید پرداخت ساده شده بهره می گیرند، چرا که تنها با زیرمجموعه های کوچکتر بلاکچین در ارتباط هستند، اما با تکیه بر اطلاعات نودهای مورد اعتماد در شبکه بیت کوین، از صحت اطلاعات اطمینان پیدا می کنند. نقطه ضعف این کیف ها محدودیت دسترسی به اطلاعات کلی شبکه است. اما در عوض دسترسی و کنترل سریع به دارایی ها را فراهم می کنند.

علاوه بر این، به عنوان یک محصول جانبی که راه حل مناسبی برای ذخیره سازی بیت کوین است، کیف پول های تلفن همراه در معرض بدافزار ها و هک شدن قرار دارند. از این گذشته، اگر کسی به دستگاه تلفن همراه شما دسترسی پیدا کند، شما کنترل کیف پول خود را از دست می دهید، مخصوصا اگر احراز هویت دو عاملی هم فعال نباشد.

احراز هویت دو عاملی (2FA) لایه دوم حفاظتی است که در آن علاوه بر نام کاربری و رمز عبور خود، باید برای ورود، یک کد را نیز وارد کنید. یک تفاوت اصلی بین یک کد احراز هویت دوعاملی و رمز عبور این است که کد احراز هویت دو عاملی از طریق اس ام اس به ایمیل یا تلفن شما فرستاده می شود تا تأیید کند خود شما سعی می کنید وارد سیستم شوید. یک روش امن احراز هویت دوعاملی، استفاده از یک برنامه تایید کننده مانند راستی آزمایی گوگل و یا کدهای یکتای زمان دار است، زیرا در برابر حملات هک سیم کارت یا هک ایمیل مصون هستند.

توصیه می شود که تنها به همان اندازه که بیت کوین نیاز دارید به کیف پول تلفن همراهتان واریز کنید و موجودی های بیشتر را در یک نرم افزار جداگانه یا کیف پول کاغذی ذخیره کنید.

انواع مختفلی از برنامه های کیف پول بیت کوین برای اجرا در دستگاه های اندروید یا iOS وجود دارد. این کیف پول ها برنامه های سبکی هستند که کل بلاکچین را در تلفن و تبلت شما دانلود نمی کنند اما برای تایید و محاسبه موجودی ها ممکن است بلاکچین را اسکن کنند. مراقب کلاه برداری ها و برنامه های کیف پول جعلی باشید زیرا تعداد زیادی از آنها وجود دارند که کلید های خصوصی شما را خواهند دزدید.

کیف پول های تحت وب سایت (کیف پول های اکسچنج)

کیف پول اکسچنج ها کلید های خصوصی شما را در سرور نگه می دارند. این نوع کیف پول به طور مداوم آنلاین هستند و توسط ساختار شخص ثالث کنترل می شوند. سرویس های متنوع، خدمات متفاوتی را ارائه می دهند، که برخی از آنها می توانند به تلفن همراه و کیف پول های صفحه کامپیوتر متصل شوند و آدرس هایتان را در دستگاه هایی که به آنها دسترسی دارید، نکرار کند.

کیف پول اینترنتی مانند کیف پول های تلفن همراه، کاربران خود را قادر می سازند که از دستگاه های متصل به اینترنت به موجودی خود دسترسی داشته باشند. شرکت هایی که این وب سایت ها را راه اندازی می کنند می توانند به کلید های خصوصی شما دسترسی داشته باشند، در نتیجه آنها به کل موجودی شما دسترسی دارند.

بیشتر اکسچنج ها از کیف پول های تحت وب استفاده می کنند و نمونه هایی وجود داشته است که آنها مبادلات را بسته اند و موجودی کاربران خود را دزدیده اند. کیف پول اکسچنج ها نیز مکرراً مورد هدف هکرها قرار می گیرند زیرا تنها با استفاده از ایمیل و پسوردتان می توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

همچنین بخوانید : چه اتفاقی برای بیت کوین های گم شده رخ می دهد؟

در برخی موارد اکسچنج ها تا حدی از کاربران در مقابل ضرر و خطرات احتمالی محافظت می کنند، این کار را با اقداماتی مثل بیمه یا موجودی پشتیبان برای جبران خسارت در صورت هک احتمالی، برای کاربران ارائه می دهند.

رواج پسورد و ایمیل های به بیرون درز کرده باعث می شود که نگهداری دارایی در اکسچنج ها، یک خطر امنیتی جدی باشد زیرا مردم اکثرا از یک ایمیل و پسورد مشابه در خدمات متفاوت استفاده می کنند. به خاطر داشته باشید که ایمیل شما نیمی از اعتبار ورود شما می باشد.

تحت دسک تاپ

کیف پول های تحت دسک تاپ روی کامپیوتر شما دانلود و نصب می شوند، آنها کلید های خصوصی را روی هارد درایور یا کارت SSD ذخیره می کنند. به طور کلی، آنها امنیت بیشتری نسبت به کیف پول های آنلاین و تلفن همراه دارند زیرا آنها برای دسترسی به داده هایشان به شخص ثالث نیاز ندارند و دزدیدن آنها مشکل تر است.

این کیف پول ها هنوز به اینترنت متصل هستند، که باعث می شود باز هم اساساً ایمنی کمی داشته باشند. با این حال، کیف پول های تحت دسک تاپ برای کسانی که مقدار کمی بیتکوین از کامپیوترشان انتقال می دهند، راه حل فوق العاده ای است.

انواع مختلفی از کیف پول های تحت دسک تاپ وجود دارد که خدمات متفاوتی را ارائه می کنند. برخی از آنها بر روی امنیت و برخی روی ناشناس بودن تمرکز دارند و یا ویژگی هایی مانند راحتی، تمرکز زدایی و یا موضوعات مشابه را برآوده می کنند.

کیف پول هایی که به عنوان نودهای کامل اجرا می شوند، کل بلاکچین را روی کامپیوترتان دانلود می کنند. برای این کار هزاران گیگابایت فضای دیسک و اینترنت پرسرعت نیاز است. با این حال، آنها کنترل دقیقی بر روی تراکنش های شما ارائه می دهند این ویژگی در بیشتر کیف پول ها وجود ندارد. استفاده از این کیف پول ها مزیت هایی دارد اما محدودیت هایی هم دارند مانند :

  • ساختار تغییر میزان کارمزد: اگر بخواهید سرعت تراکنش هایتان را افزایش دهید، این ویژگی به شما این امکان را می دهد تا کارمزد تراکنش را بعدا افزایش دهید.
  • سرعت تایید تراکنش ها بر اساس میزان کارمزد طبقه بندی می شود.
  • اجرا: تراکنش ها مستقیما در مِم پول (یا استخر اطلاعات) پخش می شوند و برای این کار نیاز به ساختار شخص ثالث به عنوان نود، ندارند.
  • API و CLI: رابط خط فرمان توسط کیف پول فول نود ارائه می شود و مجموعه وسیعی از قابلیت ها را فراهم می کند که در برنامه های کیف پول سبک تر، ناموجود است. API ادغام عملکردهای مربوط به بیت کوین را برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان فراهم می کند. با این ویژگی می توان برنامه کیف پول مختص خود را ساخت.

تحت سخت افزار

یک کیف پول تحت سخت افزار، نوع نسبتا منحصر بفردی از کیف پول بیت کوین است که کلید های خصوصی را در یک دستگاه فیزیکی امن نگه می دارد. باور بر این است که این کیف پول امن ترین روش ذخیره سازی هر مقدار از بیت کوین است. برخلاف کیف پول مبتنی بر کاغذ، که باید در مقطعی به نرم افزار وارد شوند، کیف پول های تحت سخت افزار می توانند به صورت امن و تعاملی مورد استفاده قرار گیرند. از این گذشته آنها در برابر ویروس های کامپیوتری مصون هستند. سرمایه ذخیره شده را نمی توان بدون وجود این سخت افزار از دستگاه انتقال داد، و در اکثر موارد نرم افزار آنها از نوع متن باز است.

بیشتر کیف پول های سخت افزاری صفحه های نمایشی دارند، که یک لایه امنیتی بیشتر اضافه می کنند، زیرا از آنها می توان برای تایید و نمایش جزئیات مهم کیف پول استفاده کرد. برای مثال، یک صفحه نمایش می تواند کلمات بازیابی بسازد و مقدار و آدرس پرداختی که می خواهید انجام دهید را تایید کند. بنابراین، تا زمانی که از یک دستگاه معتبر، محصول یک سازنده مطمئن و با صلاحیت استفاده کنید، موجودی شما در امان است.

کیف پول سخت افزاری را از هر بازاری نخرید. کیف پول های جعلی زیادی وجود دارند که بیت کوین و بقیه ارزهای دیجیتال را می دزدند. همیشه کیف پول های سخت افزاری را از وب سایت رسمی سازنده خریداری کنید. برای اطمینان بیشتر URL را در نوار آدرس مرورگر خود چک کنید.

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی در اصل یک سند فیزیکی است که حاوی یک آدرس عمومی برای دریافت بیت کوین و یک کلید خصوصی است که به شما اجازه می دهد بیت کوین ذخیره شده در آن ادرس را خرج یا منتقل کنید. کیف پول های کاغذی اغلب به صورت کد های QR چاپ می شوند تا شما بتوانید برای انجام تراکنش به سرعت آن ها را اسکن کنید و کلید ها را به کیف پول نرم افزاری، یا هر برنامه کیف پولی، اضافه کنید.

کیف پول کاغذی توسط سرویس هایی تولید می شود که به کاربران اجازه می دهند، یک آدرس بیت کوین تصادفی با کلید خصوصی خود ایجاد کنند. کلیدهای تولید شده را می توانید با استفاده از برخی سرویس ها، ضد دستکاری کنید و یا حتی با برچسب های هولوگرافیک چاپ کنید.

مزیت اصلی کیف پول های کاغذی این است که کلید ها به صورت آفلاین ذخیره می شوند، که باعث می شود در برابر حملات هکرها بسیار مقاوم و کاملا مصون باشد، از جمله نفوذ از طریق هک کلید های خصوصی. با این حال، هنوز هم لازم است برای ساخت یک کیف پول احتیاط کرد. باید در زمان ایجاد کیف پولتان از اینکه کسی شما را نمی بیند و یا کسی از محل نگهداری آن اطلاع ندارد، اطمینان حاصل کنید.

توصیه می شود برای جلوگیری از خطر هرگونه نرم افزار جاسوسی که بر فعالیت های شما نظارت می کند از یک سیستم اجرایی امن ،مانند اوبونتو (Ubuntu)، که قابلیت اجرا در یک فلش مموری یا DVD را دارند، استفاده کنید. علاوه بر این، زمانی که کیف پول کاغذی نصب شد، کد وب سایت باید بتواند به صورت آفلاین اجرا شود، تا به کاربر اجازه دهد قبل از ساخت کلید، ارتباط با اینترنت را قطع کند. در آخر، از یک پرینتر که به اینترنت متصل نیست استفاده کنید.

از این گذشته، درک اهمیت چاپ اطلاعات خصوصی و با ارزش روی کاغذ بسیار مهم است. اقدامات خاصی باید برای حفاظت از آن کاغذ در نظر گرفته شود. برای مثال، توصیه می شود آن را در یک بسته پلاستیکی مهر شده نگه دارید و برای جلوگیری از رطوبت و پوسیدگی، در یک مکان خشک و مطمئن نگهداری کنید. برخی افراد ترجیح می دهند آن را لمینیت کنند و آن را در یک گاو صندوق نگه دارند.

بیت کوین فیزیکی

سکه های فیزیکی بیت کوین با مقدار ثابتی از بیت کوین، از پیش بارگذاری می شوند، به این ترتیب که تا زمان مخفی ماندن کلید خصوصی، نمی توان آن را خرج کرد. این روش با سیستم رمزنگاری غیرقابل دستکاری انجام می شود.

اولین نوع این کیف پول بیت بیل (Bitbill)، مانند کارت اعتباری بود اما نمونه های بعدی آن، مانند یک مدال گرد ساخته شدند. مایک کدول (Mike Cadwell)، از طرفداران ارز دیجیتال با نام مستعار «Casascius»، اولین بیت کوین محبوب Casascuis را در سال 2011 ساخت. کلید های خصوصی در زیر یک هولوگرام ِ قابل جداشدن مخفی شده بودند، هنگامی که هولوگرام جدا می شد، رد آشکاری از آنها به جا می ماند که همان کلید خصوصی بود. این سکه ها هنگام بازخرید شدن ارزش خود را از دست دادند. از آن زمان تا به حال سکه های زیادی شبیه به آن ساخته شد.
همچنین برخی شرکت ها، کارت های طراحی شده ای که حاوی مقدار مشخصی رمزارز است را ارائه می دهند.
از ویژگی های منحصر به فرد بیت کوین، انتقال سریع و بین المللی دارایی دیجیتال است، اما سکه های فیزیکی این قابلیت را ندارند.

بانک

بسیاری از بانک ها فعالیت های مربوط به بیت کوین، از جمله انتقال الکترونیکی وجه به اکسچنج های ارز دیجیتال را انجام نمی دهند. بانک ها معمولاً به بهانه پولشویی این خدمات را ارائه نمی دهند، اگرچه شاید این موضوع برای محافظت از مدل کسب و کار خودشان باشد. زیرا بیت کوین برای کاهش یا از بین بردن نیاز به مراکزی مانند بانک ها طراحی شده است.

در سال های اخیر موسسات مالی متعارف مانند بانک ها، نه تنها شروع به توسعه ارزهای دیجیتال خود کردند بلکه خدمات نگه داری برای ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین را نیز ارائه می دهند. قانون گذاران هم در تلاش اند تا بانک ها بتوانند خدمات نگهداری ارز دیجیتال را برای شبکه بانکی ارائه دهند.

بانکداری برای ارزدیجیتال بیهوده است، چرا که شبکه بیت کوین، دارایی ها و اطلاعات کیف پول ها را به طور امن بر روی بلاکچین خود نگه می دارد. بیت کوین همچنین توانایی انجام تراکنش در سطح بین المللی را بدون نیاز به تأیید بانک و با حداقل کارمزد فراهم می کند. با این وجود، بانک ها در تلاش هستند تا از رشد ارزهای دیجیتال بی بهره نباشند.

همچنین بانک های مختص رمزارزها وجود دارند که وظیفه آنها حفظ بیت کوین کاربرانشان است. آن ها حفاظت های بانکی مانند نظارت بر حساب را ارائه می دهند و در صورت تشخیص فعالیت مشکوک می توانند وارد عمل شوند. این سرویس همچنین امکان فروش ارز دیجیتال شما و برداشت از حساب بانکی  را نیز ارائه می دهند.

این خدمات کاربردی هستند به خصوص اگر شما ارز دیجیتال را طولانی مدت نگه نمی دارید. با این حال، شباهت این مراکز با بانک ها بیشتر از این هاست، آنها می توانند حساب شما را مسدود، و یا مصادره کنند و یا محدودیت برداشت برای شما اعمال کنند، هرچند تجربه بانک های رمزارزی در مقایسه با سیستم بانکی سنتی، غیر متمرکز تر است، اما باز هم باید از قوانین دسترسی و حدود اختیارات آگاهی داشته باشید. البته تنها تعداد انگشت شماری از این بانک ها وجود دارند که به صورت کامل تحت نظارت باشند.

کیف پول های بیت کوین و امنیت

خطرات امنیتی کیف پول بیت کوین را به خطر می اندازد

  • بدافزار سرقت کلید: نرم افزارهای مخرب می تواند هارد دیسک شما را اسکن کند و کلیدهای خصوصی شما را بدست آوردند، به این معنی که می تواند بیت کوین شما را در چند دقیقه بدزدد.
  • برنامه تروجان (Trojan) می تواند تمام فایل های روی هارد دیسک شما را رمزگذاری کند. پس از آن، ممکن است تمام لینک های کیف پول شما را پیدا کند، سپس متوجه مقدار دارایی شما شود، و همان مقدار بیت کوین را از هارد درایوتان رمزگشایی و برداشت کند. این باج افزار (ransomware) نامیده می شود.
  •  بعضی اکسچنج ها می توانند «فرار کلاه بردارانه» انجام دهند و بیت کوین شما را بدزدند.
  • با از دست دادن لپ تاپ یا موبایلی که کیف پولتان روی آن نصب شده است، کنترل دارایی خود را از دست می دهید.

از بیت کوین خود در برابر دزدی محافظت کنید

  • از استفاده از هرگونه کیف پولی که نیاز به اتصال اینترنت دارد خودداری کنید، به جای آن از نگه داری آفلاین استفاده کنید.
  • همیشه در مورد همه چیز محتاط باشید و همه موارد را مجدد بررسی کنید. برای مثال، ممکن است ایمیلی دریافت کنید که فکر می کنید از BlockWallet دریافت کرده اید اما درواقع از طرف BlockWalet  است. اگر شما آن ایمیل را تایید کنید بیت کوین شما به سرعت دزدیده می شود. این نوع کلاه برداری های رایج  «فیشینگ» (phishing) نامیده می شود.
  • اگر از کیف پول تحت دسک تاپ یا تلفن همراه استفاده می کنید از وب سایت های ناشناخته دوری کنید زیرا آنها می توانند شامل بدافزار باشند.
  • اگر کسی از شما خواست تا برایش بیت کوین ارسال کنید و به شما قول داد تا بیت کوین بیشتری پس دهد قبول نکنید این یک کلاه برداری است.
  • اگر کسی کلید خصوصی تان را درخواست کرد برای آنها ارسال نکنید زیرا آنها می توانند دارایی های شما را بدزدند.

ترجمه شده توسط مجله خبری نیپوتو


0

خرید و فروش ارزهای دیجیتال از امروز شروع کنید



ثبت دیدگاه

لیست نظرات (0)
قیمت لحظه‌ای

بیت کوین

(BTC)
0.00٪

$ 0.00

0 تومان

خرید و فروش بیت کوین