/ اخبار بیت کوین / تخفیف (GBTC) چالشی برای گری اسکیل و سرمایه گذاران محسوب می شود

3 سال پیش

زمان مطالعه : 5 دقیقه

تخفیف (GBTC) چالشی برای گری اسکیل و سرمایه گذاران محسوب می شود

تخفیف (GBTC) چالشی برای گری اسکیل و سرمایه گذاران محسوب می شود

معاملات صندوق گری اسکیل بیت کوین تراست (Grayscale Bitcoin Trust) همچنان در مقایسه با بیت کوین (BTC) با تخفیف انجام می شود ، وضعیتی که یک چالش برای گری اسکیل و سرمایه گذاران محسوب می شود.

 

از سال 2013 صندوق بیت کوین گری اسکیل (GBTC) ابزاری را برای سرمایه گذاری در بیت کوین (BTC) در اختیار سرمایه گذاران قرار داده است. با این حال ، تبدیل و نقدینگی این صندوق با صندوق قابل معامله در بورس (ETF) متفاوت است.

در این رابطه بخوانید‌ : هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) چیست؟ و چه تاثیری بر قیمت آن دارد؟

 

این صندوق ها صندوق بسته یا صندوق سرمایه‌گذاری محدود هستند که می توانند در ابتدا فقط به سرمایه گذاران معتبر فروخته شوند. این بدان معناست که تعداد سهام موجود محدود است و معامله گران خرد فقط از طریق بازارهای ثانویه می توانند به آنها دسترسی داشته باشند. بعلاوه ، یک سهم (GBTC) برای موقعیت بیت کوین (BTC) قابل بازخرید نیست.

 

از نظر تاریخی ، (GBTC) بالاتر از بیت کوین (BTC) این صندوق معامله می شد که ناشی از تقاضای بیش از حد سرمایه گذاران خرد بود. روال معمول مشتریان نهادی این بود که سهام را مستقیماً از گری اسکیل خریداری کنند و پس از شش ماه سهام را با سود به فروش برسانند.

 

در سال 2020 ، سهام (GBTC) با پریمیومی معادل ارزش خالص دارایی (NAV) معامله شد که از 5 تا 40 درصد متغیر بود. با این حال ، این وضعیت در مارس 2021 به شدت تغییر کرد. تأیید دو (ETF) بیت کوین (Bitcoin) در کانادا منجر به کاهش پریمیوم (GBTC) شد.

 

صندوق های (ETF) در مقایسه با صندوق های تراست کم ریسک تر و ارزان ترند. علاوه بر این ، هیچ دوره قفل دارایی وجود ندارد و سرمایه گذاران خرد می توانند دسترسی مستقیم به خرید سهام داشته باشند. بنابراین ، ظهور یک ابزار سرمایه گذاری بهتر بیت کوین (Bitcoin) موجب کاهش جذابیت (GBTC) برای سرمایه گذاران شد.

پریمیوم GBTC گری اسکیل در مقابل ارزش خالص دارایی. منبع:  Ycharts

در اواخر ماه فوریه ، پریمیوم (GBTC) وارد محدوده نامطلوبی شد و سرمایه گذاران با ناامیدی شروع به تغییر موقعیت های خود کردند تا از چالش یک ابزار گران قیمت و غیر قابل بازخرید اجتناب کنند. با وجود اینکه قیمت بیت کوین (Bitcoin) در اواسط ماه مارس به بالاترین حد خود رسید ، تخفیف این صندوق تا 18 درصد افزایش یافت.

همچنین بخوانید : ارز دیجیتال مونرو (XMR) چیست؟

 

در تاریخ 10 مارس ، دیجیتال کارنسی گروپ (DCG) از برنامه خرید حداکثر 250 میلیون دلار سهام (GBTC) خبر داد.

 

با بدتر شدن اوضاع ، (DCG) برنامه ای را برای تبدیل صندوق های تراست خود به (ETF) اعلام کرد ، اگرچه هیچ تضمین یا ضرب الاجل خاصی اعلام نشده است.

 

در تاریخ 3 می ، این شرکت اعلام کرد که تا ماه آوریل 193.5 میلیون دلار سهام (GBTC) خریداری کرده است. علاوه بر این ، پتانسیل خرید مجدد سهام (GBTC) خود را به 750 میلیون دلار افزایش داد.

 

با در نظر گرفتن 36.3 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت صندوق (GBTC) ، دلیلی برای این باور وجود دارد که خرید 500 میلیون دلار سهام ممکن است برای کاهش تخفیف قیمت کافی نباشد.

 

به همین دلیل ، چند سوال مهم مطرح می شود. به عنوان مثال ، آیا (DCG) با انجام چنین معامله ای ضرر می کند؟ آیا روند تبدیل به (ETF) در حال بررسی است؟

 

دیجیتال کارنسی گروپ می تواند به عنوان کنترل کننده صندوق ، سهام صندوق را به قیمت بازار خریداری کند و بیت کوین (Bitcoin) معادل آن را برای بازخرید برداشت کند. بنابراین ، خرید (GBTC) با تخفیف و فروش بیت کوین (Bitcoin) با قیمت های بازار به طور مداوم سودآوری دارد و با انجام این کار هیچ ریسکی برای این شرکت وجود ندارد.

 

به غیر از چند صندوق که مرتباً دارایی های خود را گزارش می کنند ، راهی وجود ندارد که بدانید چه کسی (GBTC) را زیر ارزش خالص دارایی فروخته است. تنها سرمایه گذاران با سهام 5 درصدی یا بیشتر بلاکفای (BlockFi) و تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital) هستند ، اما هیچ یک از آنها کاهش موقعیت های خود را گزارش نکرده اند.

 

بنابراین ، احتمالا فروشندگان خرد هستند که به هر قیمتی از این صندوق خارج می شوند ، اما در حال حاضر تایید این موضوع نیز غیرممکن است.

 

اگرچه خرید (GBTC) با تخفیف 10 درصدی یا بیشتر ممکن است در ابتدا معامله ای خوب به نظر برسد ، اما سرمایه گذاران باید به یاد داشته باشند که در حال حاضر ، به غیر از فروش آن در بازار ، راهی برای خروج از این سهام وجود ندارد.

 

ترجمه شده توسط مجله خبری نیپوتو


0

خرید و فروش ارزهای دیجیتال از امروز شروع کنید



ثبت دیدگاه

لیست نظرات (0)
قیمت لحظه‌ای

بیت کوین

(BTC)
0.00٪

$ 0.00

0 تومان

خرید و فروش بیت کوین