/ عمومی / استارت آپ های کریپتو، شغل های پولساز جدید در سیلیکون ولی

2 سال پیش

زمان مطالعه : 5 دقیقه

استارت آپ های کریپتو، شغل های پولساز جدید در سیلیکون ولی

استارت آپ های کریپتو، شغل های پولساز جدید در سیلیکون ولی

اوکلند، کالیفرنیا: هنگامی که سندی کارتر (Sandy Carter) از شغل خود به عنوان معاون رئیس واحد رایانش ابری آمازون استعفا داد، در لینکدین اعلام کرد که به یک شرکت فناوری کریپتو می‌پیوندد و همچنین در پست خود، لینکی از موقعیت های کاری موجود قرار داد.

وی اعلام کرد که در عرض دو روز، بیش از 350 نفر (از بزرگترین شرکت های اینترنتی) برای درخواست کار در شرکت انستاپبل دامینز (Unstoppable Domains) روی لینک، کلیک کردند. این استارت‌آپ آدرس‌ وب‌سایت هایی که روی بلاک چین قرار دارند را می فروشد (سیستم دفتر کل توزیع‌شده که زیربنای ارزهای دیجیتال است).

کارتر بخشی از موجی است که موجب شده بسیاری از مدیران و مهندسان، شغل‌های خود در شرکت های بزرگ فناوری مانند گوگل، آمازون، اپل با حقوق های میلیونی را ترک کنند تا از این فرصت بی نظیر استفاده کنند. منظور از این فرصت بینظیر حوزه کریپتو است، که شامل ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (Bitcoin) و محصولاتی مانند توکن های غیرقابل تعویض NFT است که به فناوری بلاک چین وابسته هستند.

در این رابطه بخوانید‌ : بایننس کوین (BNB) چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

سیلیکون ولی (Silicon Valley) اکنون مملو از افرادی است که برای یک شبه پولدار شدن سوار بر موج سرمایه‌گذاری‌ ارزهای دیجیتال مانند دوج کوین (Dogecoin)، شده اند. بیت کوین امسال حدود 60 درصد افزایش یافته است، در حالی که اتر، بیش از پنج برابر رشد داشته است.

اما فراتر از این هیجان، گروه درحال پیشرفتی از بهترین و آینده دار ترین صنعت فناوری، شاهد لحظه‌ای دگرگون‌کننده هستند که هر چند دهه یک‌بار اتفاق می‌افتد و به کسانی که این تغییر را قبل از بقیه می‌بینند، پاداش می‌دهد. کریپتو نیز مانند کامپیوتر های شخصی و اینترنت زمانی مورد تمسخر واقع شده است و اکنون شرایط را متحول کرده و نسل جدیدی از میلیاردرها را به وجود آورده است.

به گفته شرکت تحقیقاتی پیچ بوک (PitchBook)، سرمایه‌گذاران نیز به این بازار هجوم آورده‌اند. آنها امسال بیش از 28 میلیارد دلار در استارت‌آپ‌های جهانی ارزهای دیجیتال و بلاک چین سرمایه گذاری کرده‌اند، این مبلغ چهار برابر کل سرمایه گذاری سال 2020 است. بیش از 3 میلیارد دلار فقط در شرکت های NFT سرمایه گذاری شده است.

مدیر اجرایی شرکت موتور جستجوی نیوا (Neeva) و یکی از مدیران سابق گوگل که بر سر استخدام افراد با استعداد با شرکت های ارزدیجیتال رقابت می کند گفت : «کریپتو مثل دهه 90 و  پیدایش اینترنت، همه را به خود جذب کرده است. همه چیز سریع پیش رفت ، همانقدر هم بی نظم و پر از فرصت است.»

بدبینان می گویند: کریپتو، که به وب 3 (web3) تغییر نام داده است، احتمالا با حباب های قیمتی سهام های گذشته، هیچ فرقی نداشته باشد. آنها می گویند این هیجان ناشی از میل افراد برای یک شبه پولدار شدن است و معتقدند که با سرمایه گذاری و معاملات این دارایی ها میتوانند به آن ثروت دست یابند.

اما پیروان این حوزه می‌گویند: رمزارز، با ایجاد اینترنتی غیرمتمرکزتر و بدون نیاز به کنترل شرکت ها، می تواند دنیا را تغییر دهد. در حالی که چنین امکاناتی از زمان ظهور بیت کوین در سال 2009 وجود داشته است، اما محصولات مبتنی بر ارزهای دیجیتال مانند NFTها در سال جاری از این شرایط استفاده کرده اند. این امر موجب شده است که شرکت های فناوری بزرگ، با سرعت بیشتری به کریپتو، روی بیاورند.

در این ماه، برایان رابرتز (Brian Roberts)، مدیر ارشد مالی شرکت حمل و نقل لیفت (Lyft) ، این شرکت را برای پیوستن به استارت آپ رمزارز اوپن سی (OpenSea)ترک کرد. او در ایمیلی گفت: «من به اندازه کافی شاهد تغییرات روزگار بوده ام که وقتی چنین فرصت جدید و عظیمی پیش می آید باید از آن آگاه باشم. ما از نظر NFTها و تأثیر آنها، اولین هستیم».

ماه گذشته، جک دورسی (Jack Dorsey) از سمت مدیر اجرایی توییتر کناره گیری کرد تا زمان بیشتری را به ارز دیجیتال و وب 3 در شرکت دیگر خود یعنی اسکوئر (Square)، اختصاص دهد. دورسی همچنین نام شرکت اسکوئر را به بلاک (Block) تغییر داد. او این تغییر را با اصلاح عکس‌های پرتره‌های مدیران بلاک تأکید کرد و یک ابزار نرم‌افزاری ساخت تا دیگران نیز بتوانند آواتار خود را ایجاد کنند.

دیوید مارکوس، سرپرست پروژه ارزهای دیجیتال شرکت متا نیز اعلام کرد که تا پایان سال برای دنبال کردن «رویای کارآفرینی خود» متا را ترک می‌کند. دو نفری که از برنامه های او مطلع بودند گفتند که آقای مارکوس 48 ساله قصد دارد روی پروژه ارزهای دیجیتال خودش کار کند.

جذابیت کریپتو آنقدر زیاد است که برخی از بزرگترین شرکت های فناوری برای حفظ کارمندان خود در تقلا هستند. طبق اطلاعاتی، در گوگل حفظ کارمندان به حدی حیاتی شد، که این موضوع هر دوشنبه توسط ساندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیر اجرایی شرکت و معاونان ارشد او مورد بحث قرار میگیرد.

طبق همان اطلاعات، گوگل همچنین امتیاز های مازادی را برای کارمندان بخش هایی که مستعد ترک پست خود  هستند، فراهم کرده است. گوگل از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

همچنین بخوانید : برترین ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی (AI)

برخلاف متا که از ارزهای دیجیتال استقبال کرده، گوگل تمایلی به ورود به این جنبش ندارد. اما کارمندان گوگل زمانی که سوروژیت چاترجی (Surojit Chatterjee)، سال گذشته شرکت را ترک کرد و به عنوان مدیر ارشد محصولات اکسچنج کوین بیس (Coinbase) انتخاب شد، فرصت‌های این حوزه را از نزدیک دیدند.

زمانی که سهام کوین بیس در ماه آوریل عرضه عمومی شد، سهام آقای چاترجی به بیش از 600 میلیون دلار افزایش یافت، او فقط 14 ماه در آنجا کار کرده بود.

چنین مقادیر عظیمی از ثروت کریپتو، باعث ایجاد ترس در میان بسیاری از فناوران شده است، به خصوص افرادی که دوستانشان سالها قبل بیت کوین خریدند و اکنون بسیار ثروتمند هستند.

ایوان چنگ (Evan Cheng)، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی شرکت میستن لبز (Mysten Labs)، استارت آپی که بر ساخت پروژه های زیرساختی بلاک چین متمرکز است، می گوید: «در سال 2017، مردم بیشتر، تمایل به سرمایه گذاری در ارزهای دیجتال داشتند. اما اکنون قصد دارند که خود خالق این گونه ارزها باشند.»

آقای چنگ با 50 سال سن، پس از شش سال، سپتامبر امسال شرکت فیس بوک را ترک کرد. وی اخیراً روی پروژه رمز ارز نووی (Novi)، کار می کرد. شرکت میستن لبز تقریبا 20 کارمند از شهر های مختلف دارد و 80 درصد آنها از شرکت های مختلفی چون گوگل، فیس بوک و نت فلیکس هستند.

شرکت‌های متمرکز بر فناوری‌های بلاک چین گسترش یافته‌اند، از جمله اکسچنج های ارز دیجیتال مانند بیت پاندا (Bitpanda)، جیمینای (Gemini) و کوین لیست (CoinList)، شرکت های ارائه دهنده خدمات خرید و فروش NFT مانند اوپن سی (OpenSea) و همچنین شرکت های ارائه دهنده خدمات ایجاد NFT مانند دپر لبز (Dapper Labs) مانند دفینیتی (Dfinity) و آلکمی (Alchemy).

برخی از این نخبه های ارز دیجیتال نیز به دلیل ترس از کنترل و تسلط شرکت های فناوری بر کارمندان خود، به رفتن ترغیب شده اند. بسیاری از آنها به گوگل، فیسبوک و سایر شرکت های بزرگ پیوسته بودند تا چیز جدیدی را خلق کنند، اما با مقررات اداری و واکنش منفی مواجه شدند.

افرادی که از دستمزد شرکت های فناوری بزرگ صرف نظر می کنند و به شرکت های ارزدیجیتال می پیوندند، مجبور نیستند به اندازه افرادی که در استارت آپ های سنتی فناوری کار می کنند، برای دریافت سود خود صبر کنند.

کارمندان عموماً در استارت‌آپ‌های فناوری حقوق کمتری را، به امید افزایش سهام شرکت، می پذیرند، اما کارمندان این شرکت ها می توانند سهام خود را بسیار زودتر نقد کنند. دن مک کارتی (Dan McCarthy)، مسئول منابع انسانی شرکت سرمایه گذاری پارادایم (Paradigm)، در مقاله ای مزایای بالقوه استارت آپ های کریپتو را برای کارکنان فناوری این شرکت ها شرح داده است، اغلب آنها می توانند سهام خود را در قالب معامله ارزهای دیجیتال شرکت خود نقد کنند.

در برخی موارد، استارت‌آپ‌های کریپتو برابر با بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری به کارمندان خود پاداش می دهند و کارمندان به راحتی می‌توانند از «توکن‌های» شرکت یا حتی ارزهای دیجیتال اصلی به عنوان پشتوانه نقد شونده استارت آپ ها استفاده کنند.

آقای چنگ گفت: « با توجه به این که شرکت های زیادی پشتوانه های زیادی ارائه می دهند، احتمالا یک سوم حقوق برایتان کافی باشد.»

خانم کارتر (Carter)، معاون سابق شرکت آمازون (Amazon)، گفته علاقه مردم برای کار در شرکت های ارزدیجیتال، چیزی بیشتر از پول است. برخی به ویژگی های وب 3 علاقه دارند از جمله ویژگی تمرکززدایی قدرت و تصمیم گیری. این فناوری جایگزینی برای تسلط گوگل و فیس بوک بر اینترنت است که با اطلاعات شخصی کاربران برای فروش تبلیغات هدفمند استفاده می کنند.

کارتر گفت که در شرکت سابقش ، آمازون افراد زیادی به فناوری وب 3 علاقه دارند، اما نمیتواند آنها را استخدام کند زیرا موافقت کرده بود به همکاران سابق خود پیشنهاد کار ندهد.

بنابراین آیا مهاجرت کارمندان حوزه فناوری به صنعت ارزهای دیجیتال ادامه خواهد داشت؟ او پاسخ داد:« قطعا، زمان مناسبی برای استفاده از این فرصت است.»

ترجمه شده توسط مجله خبری نیپوتو


0

خرید و فروش ارزهای دیجیتال از امروز شروع کنید



ثبت دیدگاه

لیست نظرات (0)
قیمت لحظه‌ای

بیت کوین

(BTC)
0.00٪

$ 0.00

0 تومان

خرید و فروش بیت کوین

بیشتر بخوانید