/ آموزش تحلیل تکنیکال / سرمایه گذاری کوتاه مدت

زمان مطالعه : 15 دقیقه

سرمایه گذاری کوتاه مدت

سرمایه گذاری کوتاه مدت چیست؟

سرمایه گذاری های کوتاه مدت که با نام «اوراق بهادار قابل فروش» یا «سرمایه گذاری های موقت» نیز شناخته می شوند، سرمایه گذاری های مالی هستند که به راحتی می توانند به پول نقد تبدیل شوند، و این تبدیل معمولاً ظرف مدت 5 سال انجام می شود.

سرمایه گذاری کوتاه مدت

سرمایه گذاری کوتاه مدت چیست؟

سرمایه گذاری های کوتاه مدت که با نام «اوراق بهادار قابل فروش» یا «سرمایه گذاری های موقت» نیز شناخته می شوند، سرمایه گذاری های مالی هستند که به راحتی می توانند به پول نقد تبدیل شوند، و این تبدیل معمولاً ظرف مدت 5 سال انجام می شود. بسیاری از سرمایه گذاری های کوتاه مدت تنها پس از یک دوره 3-12 ماهه فروخته یا به پول نقد تبدیل می شوند. برخی از نمونه های رایج سرمایه گذاری های کوتاه مدت عبارتند از گواهی های سپرده، حساب های بازار پول، حساب های پس انداز پر بازده، اوراق قرضه دولتی و اسناد خزانه. این سرمایه‌گذاری‌ها معمولاً دارایی‌ها یا واسطه های سرمایه‌گذاری باکیفیت و با نقدینگی بالا هستند.

سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت ممکن است اختصاصا به دارایی‌های مالی متعلق به یک شرکت (از نوع مشابه، اما با چند پیش نیاز بیشتر) اشاره داشته باشد. آنها در یک حساب جداگانه ثبت و در قسمت دارایی های فعلی ترازنامه مالی شرکت دسته بندی می شوند و سرمایه هایی هستند که شرکت انجام داده و انتظار می رود در کمتر از یک سال به وجه نقد تبدیل شوند.

نکات کلیدی

  • سرمایه گذاری های کوتاه مدت که با نام اوراق بهادار قابل فروش یا سرمایه گذاری های موقت نیز شناخته می شوند، سرمایه گذاری های مالی هستند که به راحتی می توانند به پول نقد تبدیل شوند، و این تبدیل معمولاً ظرف مدت 5 سال انجام می شود.
  • سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت ممکن است اختصاصا به دارایی‌های مالی متعلق به یک شرکت اشاره داشته باشد که قصد دارد ظرف یک سال آن را بفروشد.
  • برخی از نمونه های رایج سرمایه گذاری های کوتاه مدت عبارتند از گواهی های سپرده، حساب های بازار پول، حساب های پس انداز پر بازده، اوراق قرضه دولتی و اسناد خزانه.
  • اگرچه سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت معمولاً نرخ بازدهی پایین‌تری ارائه می‌دهند، اما نقدینگی بالایی دارند و به سرمایه‌گذاران انعطاف‌پذیری می‌دهند تا در صورت نیاز، پول را به سرعت برداشت کنند.
  • هر گونه افزایش یا کاهش در ارزش سرمایه گذاری های کوتاه مدت یک شرکت، به طور مستقیم بر درآمد سه ماهه یک شرکت منعکس می شود.

سرمایه گذاری های کوتاه مدت چگونه کار می کنند؟

هدف سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت (هم برای شرکت‌ها و هم برای سرمایه‌گذاران مستقل یا نهادی) محافظت از سرمایه و در عین حال ایجاد بازدهی مشابه صندوق شاخص اوراق بهادار خزانه‌داری یا معیار مشابه دیگری است.

در این رابطه بخوانید‌ : ارز دیجیتال نات کوین (NOT) چیست؟ توکن GameFi مبتنی بر تلگرام

شرکت هایی که دارای موقعیت نقدی قوی هستند، یک حساب سرمایه گذاری کوتاه مدت در ترازنامه خود خواهند داشت. در نتیجه، شرکت می‌تواند از عهده سرمایه‌گذاری وجه نقد اضافی در سهام، اوراق قرضه یا معادل‌های نقدی برآید تا سودی بالاتر از آنچه از یک حساب پس‌انداز معمولی به دست می‌آورد، به دست آورد.

برای اینکه یک شرکت، سرمایه‌ای را به عنوان کوتاه مدت طبقه بندی کند، دو پیش نیاز لازم دارد. اولاً، باید نقد شونده باشند، مانند سهامی که در یک بازار معاملاتی اصلی یا اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده، لیست باشد و مکرراً معامله شود. ثانیاً، مدیریت باید در یک دوره نسبتاً کوتاه مثلا 12 ماه، اوراق بهادار را بفروشد. اوراق قرضه قابل معامله، با نام مستعار «اوراق قرضه کوتاه‌مدت» که در مدت یک سال یا کمتر منقضی می‌شوند، مانند اسناد خزانه‌داری ایالات متحده و اوراق بهادار بازرگانی، نیز به عنوان سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت محسوب می‌شوند.

اوراق بهادار قابل معامله، شامل سرمایه گذاری در سهام عادی و ممتاز است. اوراق قرضه قابل معامله می تواند شامل اوراق قرضه شرکتی باشد، یعنی اوراق قرضه صادر شده توسط یک شرکت دیگر، اما آنها نیز باید دارای تاریخ انقضاء کوتاه مدت باشند و باید به صورت فعال معامله شوند و نقد شوندگی بالایی داشته باشند.

سرمایه گذاری های کوتاه مدت در مقایسه با سرمایه گذاری های بلند مدت

برخلاف سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، که برای خرید و نگهداری برای حداقل یک ساله طراحی شده‌اند، سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت با دید فروش سریع خریداری می‌شوند. به طور معمول، سرمایه گذاران بلندمدت نوسان یا ریسک بالاتری را می پذیرند، با این ایده که این «نوسانات» در نهایت در یک دوره طولانی سودآور خواهند شد (البته تا زمانی که سرمایه گذاری در یک مسیر مثبت رشد کند). سرمایه گذاری های بلند مدت نیز توسط سرمایه گذار های مستقل استفاده می شود که قادرند پول خود را ذخیره کنند و نیاز فوری به آن ندارند (مانند خرید ماشین یا خانه).

مزایا و معایب سرمایه گذاری های کوتاه مدت

سرمایه گذاری های کوتاه مدت برای ایجاد سبد سهام به سرمایه گذاران کمک می کند. اگرچه آنها در طول زمان نرخ بازده کمتری را در مقایسه با سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص ارائه می دهند، اما سرمایه گذاری های بسیار نقدشونده ای هستند که به سرمایه گذاران انعطاف پذیری برای کسب درآمد می دهند و در صورت نیاز می توانند به سرعت از آنها خارج شوند.

برای یک کسب و کار، سرمایه گذاری های بلندمدت تا زمانی که به فروش نرسند به عنوان درآمد محسوب نمی شوند. اما شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت انجام می دهند، هر گونه نوسان در قیمت را با نرخ بازار محاسبه می‌کنند. به این معنی که سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدتی که ارزششان کاهش می‌یابد در صورت درآمد شرکت به عنوان زیان نشان داده می‌شود.

مزیت

  • سود سرمایه گذاری کوتاه مدت، مستقیماً در صورت درآمد منعکس می شود.
  • سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت، ریسک کمتری را به همراه دارند که گزینه‌های پایدارتری هستند.
  •  در صورت نوسانات بازار، سرمایه گذاری های کوتاه مدت به تنوع انواع درآمد کمک می کند.

معایب

  • سرمایه گذاری های کوتاه مدت معمولا نرخ بازده کمتری دارند.
  • هرگونه کاهش در ارزش سرمایه گذاری کوتاه مدت، مستقیما بر سود خالص کسب و کار تاثیر می گذارد.

مثال هایی از سرمایه گذاری های کوتاه مدت

برخی از سرمایه گذاری های کوتاه مدت و استراتژی های رایج مورد استفاده توسط شرکت ها و سرمایه گذاران مستقل عبارتند از:

  • گواهی های سپرده (CDs): این سپرده‌ها توسط بانک‌ها ارائه می‌شوند و معمولاً نرخ بهره بالاتری می‌پردازند، زیرا پول نقد را برای یک دوره معین قفل می‌کنند. آنها تا سقف 250،000 دلار تحت بیمه شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) هستند.
  • حساب های بازار پول: بازده این حساب‌های بیمه شده توسط شرکت بیمه سپرده فدرال، بیشتر از حساب‌های پس‌انداز بوده اما به یک سرمایه اولیه نیاز دارد. به خاطر داشته باشید که حساب های بازار پول با صندوق های سرمایه گذاری متقابل بازار پول که تحت بیمه شرکت بیمه سپرده فدرال نیستند، متفاوت اند.
  • خزانه داری: انواع مختلفی از این اوراق قرضه دولتی، مانند اسکناس، اسناد، اسکناس با نرخ متغیر و اوراق بهادار خزانه داری مصون از تورم (TIPS) وجود دارد.
  • وجوه اوراق قرضه: این وجوه که توسط مدیران دارایی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری حرفه‌ای ارائه می‌شوند، برای بازه زمانی کوتاه‌تری مناسب هستند و می‌توانند بازدهی بهتری نسبت به میانگین ریسک ارائه دهند اما باید به هزینه ها توجه داشته باشید.
  • اوراق قرضه شهرداری: این اوراق که توسط آژانس‌های دولتی، محلی، ایالتی یا غیرفدرال منتشر می‌شوند، می‌توانند بازده و مزایای مالیاتی بالاتری را ارائه دهند زیرا اغلب از مالیات بر درآمد معاف هستند.
  • اعطای وام همتا به همتا: پول نقد اضافی می تواند از طریق یکی از این پلتفرم های وام دهی که وام گیرندگان را با وام دهندگان مطابقت می دهد، به جریان بی افتد.
  • حساب بازنشستگی: برای افراد، این ابزار می توانند انعطاف پذیری و گزینه های سرمایه گذاری متنوعی را ارائه دهند. دستاورد ها، برخلاف سودها، در حساب بازنشستگی را می توان در هر زمان، بدون جریمه یا مالیات پرداختی، برداشت کرد.

نکته: اگر پول نقد اضافی در اختیار دارید، ممکن است استفاده از آن برای پرداخت بدهی با بهره بالاتر به مراتب سودمندتر از سرمایه گذاری آن در سرمایه گذاری های کوتاه مدت کم ریسک و کم بازده باشد.

مثال

شرکت مایکروسافت (Microsoft Corp) در بیانیه سه ماهه خود به تاریخ 31 دسامبر سال 2020، از 117.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری کوتاه مدت در ترازنامه خود خبر دارد، که بزرگترین بخش آن سرمایه گذاری روی زیرساخت های امنیت سازمان و دولت ایالات متحده با مبلغ 88.2 میلیارد دلار بوده است. پس از آن اسکناس/اوراق قرضه شرکتی به ارزش 8 میلیارد دلار، اوراق قرضه دولت های خارجی به ارزش 7 میلیارد دلار، اوراق رهنی با پشتوانه دارایی 4.5 میلیارد دلاری، گواهی سپرده به ارزش 2 میلیارد دلار و اوراق بهادار شهرداری به ارزش 269 میلیون دلار قرار گرفتند.

سوالات متداول

بهترین سرمایه گذاری های کوتاه مدت کدامند؟

برخی از بهترین گزینه های سرمایه گذاری کوتاه مدت عبارتند از گواهی های سپرده، حساب های بازار پول، حساب های پس انداز با بازده بالا، اوراق قرضه دولتی و اسناد خزانه. نرخ بهره یا نرخ بازده فعلی آنها را بررسی کنید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

کجا می توان سرمایه گذاری 6 ماهه انجام داد؟

ابزارهای رایج سرمایه گذاری کوتاه مدت شامل گواهی های سپرده، حساب های بازار پول، حساب های پس انداز با بازده بالا، اوراق قرضه دولتی و اسناد خزانه است.

همچنین بخوانید : اوراق قرضه (Bonds) چیست؟ و چگونه عمل میکند؟

بهترین راه برای سرمایه گذاری 5،000 دلاری چیست؟

بر اساس تجربه و تحمل ریسک، سرمایه گذاران پاسخ متفاوتی برای این سوال دارند. با این حال، بسیاری از تحلیلگران مالی می گویند که بهترین راه برای سرمایه گذاری 5،000 دلار این است که آن را در یک صندوق سرمایه گذاری مشترک یا صندوق قابل معامله در بورس قرار دهید که شاخص S&P 500 را دنبال می کند و آن را برای بلندمدت نگه می دارد.

با پول کم می توان در چه چیزی سرمایه گذاری کرد؟

افرادی که پول اندکی در اختیار دارند، گزینه های زیادی دارند. آنها می توانند پول را در هر سرمایه گذاری که نیاز به سرمایه اولیه ندارد، مانند حساب های پس انداز خاص، سهام کسری از صندوق های شاخص، یا حتی سهام اوراق قرضه و گواهی های سپرده ارزان تر، قرار دهند.

ختم کلام

سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت می‌توانند برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌هایی که به دنبال گزینه‌های نقدی و پایدار برای رشد ثروت خود هستند انتخابی عالی باشد. گزینه های بسیاری هستند: از گواهی های سپرده گرفته تا اوراق قرضه و حساب های پس انداز با بازده بالا، تنها به عهده هر سرمایه گذار است که انتخاب خود را انجام دهد.

ترجمه شده توسط مجله خبری نیپوتو

در نیپوتو مارکت امکان خرید و فروش بایننس کوین برای شما فراهم شده است.


0

خرید و فروش ارزهای دیجیتال از امروز شروع کنید



مترجم اخبار تکنولوژی و بلاکچین، فعال در حوزه کریپتو و متاورس، تهیه و اجرای ویدیوهای آموزشی و کاربردی در حوزه کریپتوکارنسی.

ثبت دیدگاه

لیست نظرات (0)
قیمت لحظه‌ای

بیت کوین

(BTC)
0.00٪

$ 0.00

0 تومان

خرید و فروش بیت کوین

بیشتر بخوانید