/ قانون‌گذاری / خزانه داری ایالات متحده : اگر قرار است استیبل کوین ها مانند بانک ها قانونگذاری شوند، باید از همه مزایا بهره مند شوند

2 سال پیش

زمان مطالعه : 5 دقیقه

خزانه داری ایالات متحده : اگر قرار است استیبل کوین ها مانند بانک ها قانونگذاری شوند، باید از همه مزایا بهره مند شوند

خزانه داری ایالات متحده : اگر قرار است استیبل کوین ها مانند بانک ها قانونگذاری شوند، باید از همه مزایا بهره مند شوند

وزارت خزانه داری ایالات متحده پیشنهاد داد ناشران استیبل کوین از قوانینی مشابه مؤسسات بانکی پیروی کنند و ایده خوبی است اگر مانند بانک های تحت نظارت، به ناشران استیبل کوین نیز امتیازات مشابهی داده شود.

گزارش وزارت خزانه داری ایالات متحده: قانونگذاری فوری برای استیبل کوین ها نیاز است

ظهور استیبل کوین ها در اکوسیستم ارز دیجیتال یادآوری می کند که ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین (blockchain) نسبت به روز های آغازین خود پیشرفت بسیاری داشته اند و به تدریج خود را به عنوان رقیب برتر امور مالی سنتی معرفی می کنند.

با افزایش بی‌سابقه‌ی ارزش بازار استیبل کوین‌ها، دولت‌ها و قانونگذارهای مالی جهان، بر تنظیم بهتر این کلاس دارایی در حال رشد متمرکز شده اند. فرض بر این است که استیبل کوین‌ها دارای پشتوانه دارایی‌های «پایدار» هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد ارزش ثابت را به نسبت دارایی پایه حفظ کنند. با توجه به این ویژگی، استیبل کوین ها به طور فزاینده ای برای تسهیل وام دهی، استقراض و معامله سایر دارایی های دیجیتال استفاده می شوند.

در این رابطه بخوانید‌ : آشنایی کامل با مارکت پلیس Magic Eden

ارزش بازار استیبل کوین ها در حال حاضر بیش از 135 میلیارد دلار است و شانس رشد قابل توجهی دارند زیرا توجه کسب و کار ها و سرمایه گذاران مستقل را به عنوان یک روش پرداخت پذیرفته شده به خود جلب می کنند. استیبل کوین‌ها به دلیل ویژگی‌هایی مانند هزینه‌ تراکنش پایین، مقیاس‌پذیری و تسویه‌ی آنی، می‌توانند جانشین انتقالات بانکی شوند. به این ترتیب، دولت‌ها و قانونگذارهای مالی در سراسر جهان در تلاش هستند تا این کلاسِ رو به رشد دارایی را تنظیم کنند.

ایده تنظیم شرکت های عرضه کننده استیبل کوین به عنوان بانک

در این مرحله، تقریباً همه کشورها یا دستورالعمل‌های نظارتی را در مورد ارزهای دیجیتال اجرا کرده‌اند یا در حال آزمایش آن هستند. اما دولت ایالات متحده یکی از اولین دولت هایی است که علاقه زیادی به استیبل کوین ها نشان می دهد.

استیبل کوین ها به یک جاذبه برای سیاست گذاران تبدیل شده اند، مانند جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس فدرال رزرو، که بر لزوم تنظیم استیبل کوین‌ها تاکید می‌کند (به‌ویژه آنهایی که 1:1 با دلار آمریکا مرتبط هستند) و گری گنسلر(Gary Gensler)، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا (SEC) که به مزایای قانونگذاری برای ارائه‌دهندگان خدمات و مصرف‌کنندگان اشاره کرد.

شفافیت دارایی که پشتوانه استیبل کوین است، موضوع دیگری است که قانونگذاران را نگران کرده. گرچه ممکن است به نظر برسد که کوین ها به دلار آمریکا وابسته هستند، بخش قابل توجهی از محبوب ترین استیبل کوین ها مانند تتر (USDT)، یو اس دی کوین (USDC)، و بایننس یو اس دی(BUSD) در واقع توسط اوراق تجاری و خزانه ایالات متحده پشتیبانی می شوند که به عنوان اوراق بهادار «نقد» عمل می کنند.

طبق آخرین گزارش وزارت خزانه داری ایالات متحده ، تنظیم مقررات در خصوص استیبل کوین ها ضروری است، زیرا آنها نیاز به یکپارچگی با قوانین مبارزه با پولشویی (AML) و تامین مالی ضد تروریسم (CFT) دارند. این گزارش همچنین اشاره می‌کند، از آنجایی که استیبل کوین‌ها نقش ارزهای فیات بانکی را در اقتصاد سنتی بازی می‌کنند، شرکت‌های استیبل کوین نیز احتمالا باید مانند بانک‌ها قانون گذاری شوند.

اگرچه گزارش وزارت خزانه داری بر خطرات مالی استیبل کوین ها تاکید می کند، اما مسئله مهم را فراموش کرده اند. از یک طرف، توصیه می کند که استیبل کوین ها به عنوان ارزهای فیات در نظر گرفته شوند و بر این اساس تنظیم شوند، اما دیدگاه شرکت ها درمورد استیبل کوین ها را در نظر نمی گیرد.

نمی توان انکار کرد که قانونگذاری استیبل کوین ها می تواند یک برگ برنده برای دیفای و تردفای (tradfi) باشد. با این حال، برای انجام این کار، دولت‌ها و قانونگذاران باید اطمینان حاصل کنند استیبل کوین‌ها از امتیازاتی برابر با ارزهای فیات برخوردار هستند و شرکت‌ها نیز رفتاری مشابه با بانک‌های قانون گذاری شده دارند.

به بیان ساده، اگر وزارت خزانه داری ایالات متحده می خواهد استیبل کوین ها را به عنوان بانک قانون گذاری کند، باید به شرکت های استیبل کوین نیز اجازه دهد تا مدل ذخیره کسری را حفظ کنند. در حال حاضر، استیبل کوین‌ها با نسبت 1:1 با معادل‌های نقدی و دلار حمایت می‌شوند. در مقایسه، بانک‌های ایالات متحده معمولاً موظفند فقط نسبت معینی (معمولاً حدود 10٪) از کل سپرده‌ها را به صورت نقد نگهداری کنند.

به دلیل سیستم ذخیره کسری بانکداری، همه بانک‌های قانون گذاری شده در ایالات متحده تنها کسری از بدهی‌های سپرده خود را به صورت دارایی‌های نقدی به عنوان ذخیره نگه می‌دارند و می‌توانند در صورت نیاز باقی مانده را به وام گیرندگان وام دهند. این امر به آنها امکان می دهد به جای نگهداری کل سپرده ها به صورت نقد یا معادل نقدی، پول را در دارایی های با بازدهی بالا سرمایه گذاری کنند.

پلتفرم‌های استیبل‌کوین باید تمام سپرده‌های خود را به صورت نقد یا معادل‌های نقدی مانند خزانه‌ها یا اوراق تجاری نگهداری کنند و پول جمع‌شده در این پلتفرم‌ها بلااستفاده می‌ماند و هیچ هدف دیگری را دنبال نمی‌کند. به عنوان مثال، افشای اخیر پکسوس (Paxos) در مورد دارایی های با پشتوانه استیبل کوین مانند پکس (PAX) و بایننس یو اس دی را در نظر بگیرید که بیان می کند 96٪ از ذخایر به صورت نقد و معادل نقدی است، در حالی که 4٪ در اسناد خزانه داری ایالات متحده سرمایه گذاری شده است.

نمی توان گفت در بلندمدت اوضاع برای ناشران استیبل کوین چگونه پیش خواهد رفت، با توجه به مزایای بالقوه ای که می توان از این انقلاب تکنولوژیک به دست آورد، تنظیم آنها به عنوان بانک هایی بدون امتیازات برابر چیزی به غیر از اقدامی شتابزده و سطحی نگری نیست. با این حال، یک چارچوب جامع و منطبق با قوانین برای ارائه شفافیت و اطمینان لازم برای جذب پذیرش بیشتر ضروری است.

همچنین بخوانید : گپ بیت کوین در CME چیست و چگونه از آن در معاملات استفاده کنیم؟

ترجمه شده توسط مجله خبری نیپوتو


0

خرید و فروش ارزهای دیجیتال از امروز شروع کنید



ثبت دیدگاه

لیست نظرات (0)
قیمت لحظه‌ای

بیت کوین

(BTC)
0.00٪

$ 0.00

0 تومان

خرید و فروش بیت کوین