/ قانون گذاری ایران / یک قدم تا اجباری شدن استاندارد تجهیزات استخراج رمزارز/ آزمایشگاه اول آزمون دستگاه‌های ماینر تایید شد

زمان مطالعه : 5 دقیقه

یک قدم تا اجباری شدن استاندارد تجهیزات استخراج رمزارز/ آزمایشگاه اول آزمون دستگاه‌های ماینر تایید شد

یک قدم تا اجباری شدن استاندارد تجهیزات استخراج رمزارز/ آزمایشگاه اول آزمون دستگاه‌های ماینر تایید شد

میزان مصرف برق تجهیزات استخراج رمزارز‌ها (ماینر) در حالی همواره مورد نقد مسئولان وزارت نیرو و به ویژه مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور قرار دارد که خبر تایید یک آزمایشگاه برای آزمون تجهیزات ماینر برای اندازه گیری توان مصرفی ماینر‌ها منتشر شده و چندین آزمایشگاه دیگر در شرف اخذ تاییدیه و انجام فرایند‌های لازم هستند.

کارشناس تدوین استاندارد سازمان ملی استاندارد در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در مورد تکلیف دولت به سازمان استاندارد جهت استانداردسازی تجهیزات ماینینگ در سه حوزه گفت: «پیرو تصویب نامه شماره ۵۸۱۴۴/ت ۵۵۶۳۷ هیات محترم وزیران در سال ۱۳۹۸ سازمان ملی استاندارد مکلف شد با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و ارتباطات، استاندارد تجهیزات استخراج رمزارز‌ها را در سه حوزه فناورانه، برچسب انرژی و کیفیت توان الکترونیکی تدوین کند.»

تکلیف دولت به سازمان استاندارد جهت استانداردسازی تجهیزات ماینینگ در سه حوزه

در این رابطه بخوانید‌ : چگونه پورتفولیوی ارز دیجیتال بسازیم؟

کارشناس تدوین استاندارد سازمان ملی استاندارد ادامه داد: «پیرو تصویب نامه مربوط، دفتر تدوین استاندارد‌های ملی سازمان استاندارد نسبت به برگزاری جلسه هم اندیشی با همه ذی نفعان و ذی ربطان در سال ۹۸ اقدام کرد و با همکاری و هم فکری متخصصان بحث واگذاری موضوعات به متولیان مربوط در دستور کار قرار گرفت. بنابراین در حوزه فناورانه این تجهیزات سه استاندارد ملی با شماره‌های ۴۱۵۰، ۷۲۶۱ و ۱-۵۲۳۳ احصا شد.»

نوید نوله دان ادامه داد: «در حوزه برچسب انرژی با محوریت و دبیری ساتبا استاندارد ملی ایران شماره ۲۲۸۰۰ با عنوان «تجهیزات استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده رمزارز‌ها (ماینرها) – تعیین معیار مصرف انرژی و دستورالعمل برچسب انرژی» در سال ۹۹ به تصویب رسید. استاندارد بعدی که در مورد ماینر‌ها نوشته شد، در حوزه کیفیت توان الکترونیکی بود که با محوریت پژوهشگاه نیرو به تصویب رسید. استاندارد ملی ایران شماره ۱-۲۲۸۴۰ با عنوان «تجهیزات استخراج فرآورده های پردازشی رمزنگاری شده رمزارز‌ها (ماینرها) – حدود انتشار پدیده‌های کیفیت توان الکتریکی برای فرآیند استخراج رمزارز- قسمت ۱: الزامات تجهیزات». تمامی استاندارد‌های ذکرشده روی پورتال فهرست استاندارد‌های ملی ایران به نشانی http://standard.isiri.gov.ir/ در دسترس عموم قرار گرفته است.»

چه زمانی دریافت استاندارد ماینر‌ها اجباری می‌شود؟

کارشناس تدوین استاندارد سازمان ملی استاندارد در این رابطه ادامه داد: در حال حاضر یک آزمایشگاه برای آزمون تجهیزات ماینر برای اندازه گیری توان مصرفی ماینر‌ها منتشر شده و چندین آزمایشگاه دیگر در شرف اخذ تاییدیه و انجام فرایند‌های لازم هستند که به محض تایید دو آزمایشگاه به عنوان یکی از شروط لازم اعلام اجباری استاندارد، مراحل قانونی ابلاغ و آگهی اجباری شدن استاندارد ۲۲۸۰۰ توسط سازمان ملی استاندارد انجام می‌شود.

طبق ضوابط جاری، یکی از ملزومات اعلام اجباری یک استاندارد تایید حداقل دو آزمایشگاه معتبر و تایید صلاحیت شده است که به سازمان ملی استاندارد معرفی شوند تا آگهی اجباری استاندارد مربوط توسط سازمان ابلاغ شود. در حال حاضر برای استاندارد ملی ایران شماره ۲۲۸۰۰ یک آزمایشگاه تایید شده و سازمان استاندارد همچنان منتظر است تا یک آزمایشگاه دیگر هم به این فرایند اضافه تا ابلاغ اجباری استاندارد مذکور انجام شود.

چه ماینر‌هایی اجازه واردات دارند؟

طبق ماده ۴ مصوبه هیت وزیران شماره ۹۴۰۳۵/ت ۴۲۴۰۰ ه‍ ۷/۵/ وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، صنایع و معادن و نیرو موظفند به‌نحوی برنامه‌ریزی کنند که از واردات لازم و تجهیزات برقی با رتبه انرژی
پایین‌تر از A و B جلوگیری شود. در خصوص تولید داخل بدیهی است تجهیزات باید مطابق با استاندارد ملی اجباری مرتبط تولید شوند.

به گفته نوله دان، به محض اینکه استاندارد ماینر‌ها ابلاع اجباری شود بایستی همه ارگان‌ها استاندارد مذکور را رعایت کنند.

منبع : اقتصاد 24


0

خرید و فروش ارزهای دیجیتال از امروز شروع کنید



ثبت دیدگاه

لیست نظرات (0)
قیمت لحظه‌ای

بیت کوین

(BTC)
0.00٪

$ 0.00

0 تومان

خرید و فروش بیت کوین