/ اخبار بیت کوین / قیمت بیت کوین (BTC) با وجود شاخص های نزولی همچنان در 55.000 دلار ثابت مانده است

2 سال پیش

زمان مطالعه : 5 دقیقه

قیمت بیت کوین (BTC) با وجود شاخص های نزولی همچنان در 55.000 دلار ثابت مانده است

قیمت بیت کوین (BTC) با وجود شاخص های نزولی همچنان در 55.000 دلار ثابت مانده است

با وجود اشاره شاخص های بولینگر باندز(Bollinger Bands) و ترس و طمع(Fear and Greed)به ادامه دار شدن روند صعودی بیت کوین(BTC) ، هنوز شاهد پولبک قیمت نبوده ایم.

تحلیلگران و رسانه ها اخیرا چند شاخص را شناسایی کرده اند که نشان می دهند رالی صعودی بیت کوین(BTC) می تواند بیش از حد ادامه یافته باشد.

یکی از این شاخص های نزولی شامل دیدگاه جان بولینگر(John Bollinger) خالق اندیکاتور بولینگر باندز است که نشان می دهد به دلیل زیاد شدن نشانه های نزولی و رسیدن به سقف بازار صعودی ، معامله گران از تریلینگ استاپ یا حد ضرر شناور (trailing stop) استفاده می کنند.

در این رابطه بخوانید‌ : مکانیزم اجماع اثبات اعتبار چیست؟ و چگونه کار میکند؟

شایان ذکر است که اندیکاتور های بولینگر باندز و شاخص ترس و طمع معیار هایی برای سنجش نزولی شدن بازار هستند. بنابراین، معمولا هر زمان که مانند هفته اخیر رشد %30 هفتگی وجود داشته باشد، این شاخص ها معمولا محدوده های اشباع خرید(overbought) را نشان می دهند.

همینطور که تحلیلگر رمزارز ها(TechDev_52) به درستی این موضوع را مطرح کرد ، هیچ راهی برای دانستن این که ما در حال ورود به یک روند اصلاح بزرگ هستیم یا رالی صعودی ادامه دارد، وجود ندارد. به همین علت به آن تله ی نزولی می گویند.

برای مثال، یوتیوبر و تریدر مشهور نبراسکانگونر(Nebraskangooner) گفت اوج قیمت 56.000 دلاری بیت کوین(BTC) می تواند سقف کانال صعودی باشد که از ابتدای جولای تشکیل شده است.

طمع در بازار می تواند هفته ها یا ماه ها ادامه یابد 

مثال های زیر نشان می دهند سطوح اشباع خرید در شاخص ترس و طمع می تواند تا 3 یا 4 هفته ثابت باقی بماند.

نمودار ترس و طمع بیت کوین(BTC)(بالایی) و نمودار قیمت بیت کوین(BTC) در بیت استمپ(پایینی). منبع: btctools.io, TradingView

بین 29 ژانویه تا 26 فوریه، شاخص ترس و طمع بیت کوین(BTC) بالای 65 باقی ماند، این نشان دهنده اعتماد به نفس بیش از حد معامله گران بود.

این معیار از حجم معاملات، قراردادهای آتی باز ، فعالیت در شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو برای محاسبه میزان هیاهوی بازار استفاده می کند.

بنابر این پس از اینکه علامت هشدار ظاهر شد، چهار هفته طول کشید تا اصلاح قابل توجهی در روند قیمت بیت کوین(BTC) رخ دهد. افرادی که در روزهای اولیه این سیگنال هشدار دهنده اقدام به فروش کردند ، رشد %70 قیمت را از دست دادند.

یک الگوی مشابه نیز بین 23 جولای و 25 اگوست زمانی که قیمت بیت کوین(BTC) در روند صعودی بود اتفاق افتاد. اصلاحی همیشه در پی نزولی شدن این شاخص پدید می آید، اما چگونه می توان زمان آن را تشخیص داد؟

همچنین بخوانید : موقعیت باز (Open Position) چیست؟ و با چه ریسکی مواجه است؟

بولینگر باندز (bolinger bands) ، یک اندیکاتور کوتاه مدت مناسب

جان بولینگر یک معامله گر با تجربه و قابل احترام است ، اما اندیکاتور او یک میانگین متحرک به علاوه یک سری انحراف قیمت بر پایه نوسانات جاری بازار است. با توجه به نوسان %4.5 روزانه بیت کوین (BTC) ، رشد %30 قیمت در هفت روز اخیر خارج از این رنج می باشند.

وضعیت بولینگر باندز 20 روزه در نمودار قیمت 1 روزه بیت کوین(BTC). منبع: TradingView

قطعا زمانی که بیت کوین(BTC) خط بالایی بولینگر باندز را رد می کند تمایل به یک اصلاح کوچک در آن دیده می شود، اما در 2 تا 4 هفته پیش رو، قطعا هیچ اصلاحی نخواهیم داشت.

نرخ تامین سرمایه (Funding Rate) خنثی

معیار دیگری که باید مورد بررسی قرار دهیم نرخ تامین سرمایه است. کارمزدی برای معاملات بازار مشتقه که از سوی اکسچنج ها به منظور تعدیل ریسک بین خریداران و فروشندگان که با توجه به اهرم شان(leverage) متغیر است دریافت می شود. زمانی که فشار خرید در بازار افزایش می یابد ، شاخص رشد می کند.

نمودار هشت ساعته فاندینگ ریت قراردادهای آتی دائمی بیت کوین(BTC). منبع: Bybt.com

میانگین نرخ فعلی %0.04 در هر هشت ساعت، یا %0.08 در هفته چیز غیر عادی ای نیست. به عنوان مثال در دسامبر 2020 ، نرخ هفتگی این شاخص به مدت یک ماه بالای %1.5 قرار داشت و دوباره در فوریه 2021 هم این روند تکرار شد.

مشابه شاخص ترس و طمع، این شاخص نیز نشان می دهد با افزایش %0.10 در بازه هشت ساعته اعتماد به نفس خریداران افزایش یافته ، اما این لزوما سطح هشدار نیست.

تا زمانی که خریداران از ادامه رالی صعودی مطمئن هستند، کارمزد %1.5 یا حتی %3 هفتگی آن ها را وادار به بستن پوزیشن های خرید خود نمی کند. به عنوان مثال اگر کمبود عرضه بیت کوین(BTC) در اکسچنج ها منجر به صعود تا 56000 دلار شده باشد، ممکن است امکان افزایش قیمت تا 80.000 دلار یا بالاتر وجود داشته باشد.

اگرچه در صورت وقوع برخی اخبار بد در آینده انتظار یک ریزش را داریم، مانند رد درخواست راه اندازی صندوق قابل معامله بیت کوین یا ممنوعیت های شدیدی که ایالات متحده بر روی استیبل کوین ها اعمال کرده است. با وجود چنین وقایعی، بیت کوین(BTC) به سقف تاریخی خود نمی رسد و در نهایت تمام آن شاخص های نزولی کار خود را می کنند.

ترجمه شده توسط مجله خبری نیپوتو


0

خرید و فروش ارزهای دیجیتال از امروز شروع کنید



ثبت دیدگاه

لیست نظرات (0)
قیمت لحظه‌ای

بیت کوین

(BTC)
0.00٪

$ 0.00

0 تومان

خرید و فروش بیت کوین