/ اخبار بیت کوین / تردید در خصوص بیت کوین (Bitcoin) به عنوان پناهگاه امن پس از شدیدترین سقوط این دارایی طی 7 سال

4 سال پیش

زمان مطالعه : 5 دقیقه

تردید در خصوص بیت کوین (Bitcoin) به عنوان پناهگاه امن پس از شدیدترین سقوط این دارایی طی 7 سال

تردید در خصوص بیت کوین (Bitcoin) به عنوان پناهگاه امن پس از شدیدترین سقوط این دارایی طی 7 سال

قیمت بیت کوین (BTC) پس از سقوط  شدید بازار در هفته گذشته همانند دوشنبه سیاه (دوشنبه سیاه در ۱۹ اکتبر ۱۹۸۷ رخ داد که در آن روز بازار سهام در سراسر جهان سقوط کرد) به آرامی در حال بهبودی است و به 5،500 دلار می رسد ، سقوط بازار منجر به کاهش شدید قیمت بیت کوین (Bitcoin) شد و بازارهای سنتی نیز بدترین روز معاملاتی خود را تجربه کردند. کریپتوکارنسی های اصلی مانند اتر (ETH) ، ایکس آر پی (XRP) و بیت کوین کش (BCH) نیز در روز دوشنبه شاهد اصلاح قیمت بوده اند ، این دارایی ها نیز به ترتیب 11.6 درصد ، 8.3 درصد و 4.2 درصد طی آشفتگی بازار سقوط کرده اند.

نمودار قیمت روزانه بازار کریپتو. منبع:  Coin360

در این رابطه بخوانید‌ : معرفی انواع کیف پول بیت کوین و راه های محافظت از آن

 

کاهش قیمت کریپتو باعث شک و تردیدهای بیشتری در مورد رده بندی یا موارد استفاده بیت کوین (Bitcoin) و کریپتوکارنسی های دیگر شده است. تردیدهایی در مورد بحث بیت کوین (Bitcoin) به عنوان پناهگاه امن یا “طلای دیجیتال” ایجاد شده است زیرا بازدهی طلا از ابتدای سال تا کنون از بیت کوین (Bitcoin) و سایر دارایی های دیگر فراتر رفته است.

 

منتقد برجسته بیت کوین (Bitcoin) ، پیتر شیف (Peter Schiff) به روابط بین بیت کوین (Bitcoin) و دارایی های سنتی پرداخت تا بی ارزشی آن برای سرمایه گذاران را اثبات کند :

 

“بیت کوین (Bitcoin) دیگر یک دارایی ناهمبسته نیست و با دارایی های ریسک مانند سهام همبستگی مثبت و با دارایی های پناهگاه امن مانند طلا همبستگی منفی دارد. وقتی دارایی های ریسک سقوط می کنند ، بیت کوین (Bitcoin) بیشتر سقوط می کند اما وقتی دارایی های ریسک صعود می کنند ، قیمت بیت کوین (Bitcoin) کمتر افزایش می یابد و در نتیجه هیچ ارزشی ندارد ! ”

 

از طرف دیگر ، گزارش شده است كه مشاوران مالی پیشنهاد كرده اند كه بیت کوین (Bitcoin) یک سرمایه گذاری جایگزین مناسب برای افزودن به پورتفولیو است. این موضوع شبهه ای را ایجاد می کند که روابط بین کریپتو و دارایی های سنتی که توسط پیتر شیف شرح داده شده است در سناریوهای مختلفی امکانپذیر است.

 

کریپتو در دوره های مثبت از سایر دارایی های ریسک بالاتر می رود

در ژانویه سال 2020 ، بیت کوین (Bitcoin) و اتر Ether (ETH) به ترتیب 26.2٪ و 9/32٪ افزایش یافتند. در عین حال ، در چنین دوره مثبتی برای کریپتوکارنسی های برتر ، دارایی های سنتی مانند S&P 500 به میزان (1.96٪) افزایش یافتند و شاخص ترکیبی نزدک (Nasdaq) تقریباً در همان سطح (- 0.16%) باقی ماند.

همچنین بخوانید : تفاوت سود باز (Open interest) با حجم معاملات (trading volume) چیست؟

بازده انباشته بیت کوین (BTC) ، اتر (ETH) ، نفت ، طلا ، (S&P 500) و (Nasdaq) در ژانویه سال 2020.

 

با نگاهی به همبستگی های بین این 4 دارایی در ماه ژانویه ، رابطه ای متضاد با اظهارات پیتر شیف (Peter Schiff) پیدا می کنیم. بیت کوین (Bitcoin) و اتر (Ether) با (Nasdaq) و (S&P 500) همبستگی منفی دارند.

 

کریپتوکارنسی هایی که در دوره های مثبت همبستگی منفی با شاخص های سهام را نشان می دهند

بیت کوین (Bitcoin) در این دوره با شاخص ترکیبی نزدک (Nasdaq composite) به میزان -24.4٪ همبستگی دارد ، در حالی که اتر(Ether) با -16.2 درصد همبستگی منفی کمتری با این شاخص دارد.

 

در خصوص شاخص ( S&P 500) ، بیت کوین (Bitcoin) به میزان -19.7 درصد با این شاخص همبستگی منفی دارد ، در حالی که اتر(Ether) همبستگی منفی کمتری را با 7.9 درصد نشان می دهد.

 

این بر خلاف اظهارات شیف است ، زیرا طی یک سناریوی مثبت ، قیمت بیت کوین(Bitcoin)  بیشتر از سایر دارایی های ریسک افزایش  می یابد ، همانطور که از بازده به دست آمده در ماه ژانویه می توان این موضوع را مشاهده کرد. علاوه بر این ، بیت کوین (Bitcoin) و اتر(Ether) همبستگی یکسانی در جهت مخالف (منفی) دارند که این نیز خلاف اظهارات شیف است.

 

میزان همبستگی 100 درصد به این معنی است که بیت کوین (Bitcoin) یا اتر (Ether) و هر دارایی سنتی کاملاً در یک راستا حرکت می کنند ، در حالی که همبستگی منفی 100 درصد به این معنی است که آنها با یکدیگر رابطه معکوس دارند. همبستگی 0٪ به این معنی است که این متغیرها به هیچ وجه با هم مرتبط نیستند.

 

در ماه ژانویه ، بیت کوین (Bitcoin) و اتر(Ether) با بازدهی به ترتیب 24.1 درصد و 22 درصد همبستگی مثبتی را با طلا نشان دادند. رابطه بین بازدهی بیت کوین (Bitcoin) ، اتر(Ether) و نفت وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) نیز مثبت و در مقیاس بزرگتری مشاهده می شود ، 6/33 درصد در رابطه با بیت کوین و 7/34 درصد در رابطه با اتر بوده است. این آمارها نیز برخلاف اظهارات شیف است زیرا طلا و بیت کوین (Bitcoin) به جای ارتباط منفی با یکدیگر همبستگی مثبت دارند.

 

روابط معکوس مشاهده شده در دوره های منفی برای بیت کوین  (Bitcoin)

در ماه فوریه قیمت بیت کوین (Bitcoin) حدود 7.5 درصد کاهش یافت ، در حالی که اتر(Ether) بیش از 23 درصد افزایش یافت. طی این دوره منفی برای بیت کوین ، روابط آن با شاخص های سهام بر خلاف آنچه در ماه ژانویه مشاهده شد (دوره مثبت قیمت) بوده است. بیت کوین 5.85 درصد با شاخص (Nasdaq) و 21.3 درصد با (S&P 500) همبستگی داشته است.

 

در ماه فوریه ، قیمت اتر (Ether) افزایش یافت و بازدهی آن با (Nasdaq) به میزان (20.2٪) و با شاخص (S&P 500) به میزان (31.1٪) همبستگی مثبت داشت.

بازده انباشته بیتکوین (BTC) ، اتر (ETH) ، نفت ، طلا ، (S&P 500) و (Nasdaq) در فوریه 2020.

 

در طی ماه فوریه ، طلا همچنان به میزان 21.1٪ با بیت کوین (Bitcoin) همبستگی داشت ، در حالی که میزان همبستگی اتر (ETH) با طلا 17.2٪ بوده است. رابطه بیت کوین و اتر در ماه ژانویه با نفت نیز کاملاً مشابه بود ، با همبستگی های به ترتیب 32.3 درصد و 36 درصد.

 

آیا روند های همبستگی با نوسانات اخیر بازار شکسته شده اند ؟

از ماه مارس ، از جهت بازده انباشته ، بیت کوین (Bitcoin) و اتر(Ether) بدتر از بازارهای سهام عمل کرده اند. این روند با استدلال شیف مطابقت دارد که گفته است “وقتی دارایی های ریسک سقوط می کنند ، بیت کوین (Bitcoin) بیشتر سقوط خواهد کرد”.

 

با این حال ، بازده بیت کوین (Bitcoin) و اتر(Ether) در 12 روز اول ماه مارس همبستگی مثبت بالایی را با طلا به میزان بیش از 70٪ و با شاخص های سهام بین 66٪ تا 69.5٪ نشان داده اند. کمترین همبستگی در ارتباط با نفت بین 32 تا 34 درصد بوده است که همچنین کاهش قیمت را تجربه کرده است. این مسئله نقش بیت کوین و اتر را به عنوان دارایی های پناهگاه امن در شرایط وخیم بازار به چالش می کشد.

 

با این وجود ، اگر به میزان بازدهی ها از ابتدای سال 2020 تا به امروز نگاه کنیم ، حتی پس از پنجشنبه خونین بازارهای اقتصادی ، بیت کوین (Bitcoin) همچنان بازده بهتری نسبت به سایر دارایی های ریسک مانند (S&P 500) یا نفت دارد ، حتی با وجود روند منفی آنها در این دوره.

بازدهی بیتکوین (BTC) ، طلا ، نفت ، (S&P 500) و دلار آمریکا از ابتدای سال تا کنون. منبع:  Skew.com

 

با امید به آینده ، سرمایه گذاران اکنون می دانند که تحت شرایط تاریخی و منفی بازار ، طلا هنوز هم می تواند یک دارایی پناهگاه امن حقیقی باشد. با این وجود ، بیت کوین (Bitcoin) نیز می تواند در این دوره ها یک جایگزین باشد ، در حالی که به نظر می رسد در دوره های دیگر بهترین گزینه را به سرمایه گذاران ارائه می دهد.

 

ترجمه شده توسط مجله خبري نيپوتو


0

خرید و فروش ارزهای دیجیتال از امروز شروع کنید



ثبت دیدگاه

لیست نظرات (0)
قیمت لحظه‌ای

بیت کوین

(BTC)
0.00٪

$ 0.00

0 تومان

خرید و فروش بیت کوین

بیشتر بخوانید