/ اخبار تتر / تتر (Tether) : به چالش کشیدن هژمونی دلار ، تقویت ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)

3 سال پیش

زمان مطالعه : 5 دقیقه

تتر (Tether) : به چالش کشیدن هژمونی دلار ، تقویت ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)

تتر (Tether) : به چالش کشیدن هژمونی دلار ، تقویت ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)

بررسی شش نکته مهم در مورد تأثیر تتر (Tether) بر جغرافیای سیاسی و توسعه آینده ارز دیجیتال مستقل.

 

در سال 2008 ، همزمان با انتشار وایت پیپر بیت کوین Bitcoin (BTC) اتفاق مهمی رخ داد. هنگامی که ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) صریحاً خواستار بررسی مجدد ساختار واسطه های مالی شد ، قانونگذار ها در سراسر جهان احساس خطر کردند ، خصوصاً که وال استریت با یکی از بزرگترین بحران های خود از دهه 1930 روبرو بود. در حالی که عدم وجود مکانیزم پایدار قیمت گذاری بیت کوین (Bitcoin) مانع از تبدیل آن به یک ارز متداول مبادله ای شده است ، تتر Tether (USDT) ، یکی از اولین استیبل کوین ها ، که توسط (Tether Ltd) توسعه یافته به این موضوع پرداخته است.

در این رابطه بخوانید‌ : شیبا اینو چیست و چه کاربردی دارد؟

 

در سال 2014 ، شرکت (Tether Ltd) استیبل کوین خود را با نام تتر (Tether) عرضه کرد. تتر (Tether) به عنوان اولین استیبل کوین تحت حمایت دلار آمریکا ، ادعا کرده است که هر واحد از آن به طور 100 درصد توسط ذخایر دلار حمایت می شود. پس از آنکه چین در سال 2017 سختگیری هایش در خصوص معاملات کریپتو را تشدید کرد ، معامله گران در زمینه معاملات دارایی های کریپتو با ارزهای فیات با مشکل روبرو شدند. بنابراین ، ابتدا تتر (Tether) به عنوان ابزار تبادل ارزش مورد استفاده قرار گرفت. با این حال ، پس از آنکه چین در آن سال تحریم کریپتوکارنسی خود را سختگیرانه تر کرد ، تتر (Tether) به قابل دسترس ترین ابزار برای معامله گران تبدیل شد ، بنابراین این امر رشد سریع این دارایی در بازار کریپتوکارنسی را تشدید کرد.

 

اخیراً ، تتر (Tether) از طرف مؤسسات مالی سنتی و قانونگذاران تحت نظارت جدی قرار گرفته است ، این نهادها بر این باورند که این ارز دیجیتال می تواند هژمونی دلار آمریكا را به دلیل تسریع در پذیرش گسترده تتر (USDT) برای حواله های مرزی ، پرداخت و تسویه حساب ، تبادل خارجی و لیست حقوقی تهدید كند.

 

تتر (Tether) از برنامه اصلی خود پیشی گرفته است و از ارز قیمت‌گذاری شده (quote currency) در معاملات دارایی های کریپتو به ارز جایگزینی که قادر به تسهیل تسویه حساب ها و پرداخت های مرزی است ،تغییر یافته است.

 

از سال 2019 ، تقریبا 212 میلیارد دلار دارایی از طریق تتر (USDT) منتقل یا تسویه شد. به طور خلاصه ، با وجود سابقه کوتاه و نفوذ نسبتاً کم در بازار ، تتر (Tether) در حال حاضر بازارهای متناوب ارزی را که از سیستم های پولی و مالی سنتی جدا شده اند ، ایجاد کرده است.

 

تتر (USDT) به طور فزاینده ای به مناطق غیرقابل دسترسی به دلار گسترش می یابد و به شکل کارآمدتر و انعطاف پذیرتری نسبت به دلار عمل می کند. علاوه بر این ، تتر (Tether) به عنوان یک شبکه توزیع شده ، خارج از سیستم های بانکی ایالات متحده و سیاست پولی متمرکز فعالیت می کند. با افزایش نفوذ آن ، مقامات به طور فزاینده ای تتر (Tether) را تهدیدی برای هژمونی دلاردر نظر می گیرند.

 

همچنین بخوانید : شیبا اینو چیست و چه کاربردی دارد؟

بانک فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا برای حفظ هژمونی دلار ، از دو طریق اهرم ایجاد می کند. اول ، برای تأثیرگذاری بر سیاست های پولی جهانی ، وضعیت دلار را به عنوان ارز جهانی گسترش می دهد. دوم ، امکان کنترل جریان و گردش دلار را از طریق سیستم های پرداخت و تسویه جهانی تحت کنترل ایالات متحده ، یعنی سوییفت (SWIFT) ، ویزا (Visa) و مسترکارد (Mastercard) در اختیار دارد.

 

از زمان جنگ جهانی دوم ، ایالات متحده از نظر شکل گیری سیستم پولی جهانی نقش اصلی را بر عهده داشته است. به لطف هژمونی دلار ، این کشور توانسته ضمن حفظ رشد اقتصادی ، جایگاه غالب خود را در سیستم مالی حفظ کند. به این ترتیب ، سیاست های پولی بانک فدرال رزرو ایالات متحده مستقیماً بر بازارهای پولی ، مالی و تجاری جهان تأثیر می گذارد.

 

به عنوان مثال ، فدرال رزرو با اعمال ترازنامه خود قادر است به طور دوره ای دلار و بدهی های خارجی را برای بهبود رقابت تجاری جبران کند. علاوه بر این ، تسلط (SWIFT) در سراسر جهان کنترل فدرال رزرو را بر جریان و گردش دلار و همچنین تسلط آمریکا تقویت می کند.

 

ایالات متحده از طریق شبکه سوییفت توانایی مسدود کردن پرداخت های بین المللی سایر کشورها را دارد ، اقدامی که ضربه بزرگی به کشورهای تحریم شده وارد می کند.

 

تتر(Tether) به عنوان یک ارز مقاوم در برابر حسابرسی ، ضمن تضعیف نفوذ سیاست های پولی فدرال رزرو ، کنترل ایالات متحده در گردش دلار را نیز مختل می کند.

 

با توجه به اینکه الگوی پولی کنونی بر کنترل متمرکز اعمال شده است ، تتر (Tether) تهدیدی برای کنترل و تأثیرگذاری فدرال رزرو است. به عنوان ارزی مستقل از دلار ، یک سیستم توزیع شده جدید ایجاد کرده است که می تواند جایگزین سیستم بانکی سنتی شود. علاوه بر این ، از آنجایی که شبکه تتر (Tether) تحت تأثیر سیاست های سختگیرانه و تسهیل فدرال رزرو آمریکا قرار ندارد ، این نیز تهدیدی برای نفوذ ایالات متحده در زمینه هژمونی دلار است.

 

علاوه بر این ، تتر (Tether) همچنین قادر است با ایجاد یک سیستم غیر متمرکز که می تواند در مناطق تحت تحریم یا تحت نظارت نفوذ کند ، سیستم (SWIFT) را دور بزند. با استفاده از ماهیت بدون نیاز به اعتماد بلاکچین (blockchain) ، تتر (Tether) می تواند ضمن رفع خطرات انسانی و همچنین سیستم بانکی و سیستم مرکزی پرداخت ، بازدهی بیشتری را ارائه دهد. خلاصه اینکه ، وجود تتر(Tether) تهدیدی برای ارتباط و قدرت سیستم های بانکی متمرکز است.

 

کاربران تتر (Tether) یا قادر به دسترسی به دلار آمریکا نیستند و یا تمایلی به دسترسی به خدمات دلار آمریکا از طریق کانال های مالی موجود ندارند. جدا از آن ، کاربران مایلند حتی هزینه بیشتری را در مقایسه با دلار پرداخت کنند. این هزینه پرمیوم ، از کارمزد های کانال توسط کاربران نهایی به کارگزاران از طریق کانال های فیات ، ایجاد می شود.

 

با تأثیر بیشتر تتر (Tether) در روند کنترل فدرال رزرو ، این ارز دیجیتال درهای جدیدی را برای دسترسی به دلار باز کرده است ، یعنی در مناطق یا کشورهایی با ارزهای ضعیف و خدمات بانکی ناقص ، تتر (Tether) با جذب این کاربران که دسترسی مناسبی به خدمات مالی ندارند ، دلار را ارتقا می بخشد ، در حالی که آن را بیشتر از سیاست پولی فدرال رزرو جدا می کند.

 

از آنجا که برنامه ها و میزان استفاده از تتر (USDT) همچنان افزایش می یابد ، به احتمال زیاد ارزش آن نیز در کنار شبکه آن رشد می کند. این روند همراه با پیشرفت های اساسی در فناوری اساسی بلاکچین (blockchain) همچنان هژمونی مالی و پولی دلار و ایالات متحده را به چالش می کشد.

 

باز شدن درهای جدید

با ادامه پیشرفت تتر(Tether) ، انتظار می رود که ایالات متحده تا سال 2022 آن را به شدت مورد بررسی قرار دهد. با این وجود ، این ارز با ایجاد امکانات جدید ، بازارهای مالی و پولی جهانی را دگرگون کرده است.

 

در سال های اخیر ، تتر (Tether) به طور فزاینده ای توسط قانونگذاران خصوصاً در زمینه پایداری و خطرات آن مورد بررسی قرار گرفته است. براساس اسناد ثبت شده در دیوان عالی نیویورک در آوریل 2019 ، تنها حدود 74 درصد از عرضه تتر (USDT) توسط دلار حمایت می شود ، بنابراین این موضوع سوالات بسیاری را ایجاد می کند. علاوه بر این ، ساختار غیر متمرکز تتر (Tether) اجرای ضمانت ها و کاهش خطرات را دشوارتر می کند ، یک چالش مشترک که بسیاری از کریپتوکارنسی ها با آن دست و پنجه نرم می کنند. به عنوان مثال ، از سال 2018 تا 2019 ضررهای مربوط به کلاهبرداری و سرقت از 1.7 میلیارد دلار به 4.4 میلیارد دلار افزایش یافته است.

 

بنابراین ، با وجود فشار بر دلار آمریکا به دلیل رکود اقتصادی ایالات متحده و افزایش کسری بودجه (Mounting deficits) ، ایالات متحده ممکن است استفاده از تتر (USDT) توسط همه نهادهای سازگار ثبت شده در کشور را ممنوع کند. با توجه به اینکه تتر (USDT) در ایالات متحده ثبت نشده است ، این اقدام ممکن است تاثیر زیادی بر این ارز دیجیتال نداشته باشد ، اما قطعا آن را مجبور می کند ضمن محدود کردن فعالیت های خود ، به سیستم دلار آف شور متکی باشد.

 

با گذشت زمان ، کشورهای در حال توسعه با ارزهای مستقل ضعیف تر ، روند مبنا شدن دلار در اقتصاد یا دلاریزیشن را تسریع می کنند ، همانطور که تتر (Tether) ، لیبرا (Libra) و سایر استییل کوین ها بازارهای محلی را به دست می گیرند. این در حالی است که کشورها و مناطقی مانند چین ، بریتانیا و اتحادیه اروپا سرعت روند توسعه ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی را تسریع می کنند تا بتوانند در بازار ارز آینده رقابت بهتری داشته باشند.

 

با این وجود ، تتر(Tether) هم اکنون نیز با ارائه سیستم جدید مبتنی بر تمرکززدایی ، روند دستیابی میلیونها نفر به پول ، سیستم بانکی و مالی را تغییر داده است. در حال حاضر ، مناطق و کشور های پیشرو برای ورود و رقابت در این بازار پولی جدید در حال توسعه و راه اندازی استیبل کوین ها هستند. با انجام این کار ، این دارایی ها و ارزهای جدید با پشتوانه مستقل می توانند وضعیت دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی را به چالش بکشند ، بنابراین این امر موجب تضعیف نفوذ ایالات متحده و تقویت ثبات داخلی ، چشم انداز مشترک ایالات متحده ، اتحادیه اروپا و چین می شود.

 

از طرف دیگر ، سایر کشورها با ارزهای نسبتاً ضعیف ممکن است به دلیل وجود استیبل کوین ها روند دلاریزیشن را تضعیف کنند. گرچه تتر (Tether) می تواند مداخله پولی ایالات متحده را کاهش دهد ، اما حضور آن در بازارهای تحت نظارت ممکن است بر حاکمیت ملی و ثبات مالی تأثیر منفی بگذارد.

 

همانطور که در روند پیشرفت تتر (Tether) قابل مشاهده است ، استیبل کوین ها در حال طی کردن مسیر متناوب رو به جلو با تضعیف هژمونی دلار و در عین حال ایجاد نوآوری هستند. چین با پرداخت الکترونیکی ارز دیجیتال در حال پیشبرد بین المللی شدن یوان دیجیتال است ، در حالی که ایالات متحده ، سوئیس و هلند نیز در حال توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) هستند. حتی ایالات متحده ، علیرغم عدم تمایل سابق خود ، اکنون در حال بررسی توسعه یک دلار دیجیتال است. با تشکر از تتر (Tether) ، با نزدیکتر شدن به اقتصاد هوشمند آینده ، ما در حال ورود به دوره جدیدی از نوآوری ارزی و رقابت هستیم.

 

ترجمه شده توسط مجله خبری نیپوتو


0

خرید و فروش ارزهای دیجیتال از امروز شروع کنید



ثبت دیدگاه

لیست نظرات (0)
قیمت لحظه‌ای

بیت کوین

(BTC)
0.00٪

$ 0.00

0 تومان

خرید و فروش بیت کوین

بیشتر بخوانید