/ مفاهیم پایه بازار‌های مالی / میانگین حجم معاملات روزانه (Average Daily Trading Volume)

زمان مطالعه : 7 دقیقه

میانگین حجم معاملات روزانه (Average Daily Trading Volume)

میانگین حجم معاملات روزانه چیست و چه کاربردی دارد

میانگین حجم معاملات روزانه (ADTV)، میانگین تعداد سهام معامله شده در یک روز از یک سهم معین است. حجم روزانه، تعداد سهامی است که طی روز معامله می‌شود، اما می‌توان آن را طی چند روز برای یافتن حجم متوسط روزانه محاسبه کرد.

میانگین حجم معاملات روزانه (Average Daily Trading Volume)

میانگین حجم معاملات روزانه چیست؟

میانگین حجم معاملات روزانه (ADTV)، میانگین تعداد سهام معامله شده در یک روز از یک سهم معین است. حجم روزانه، تعداد سهامی است که طی روز معامله می‌شود، اما می‌توان آن را طی چند روز برای یافتن حجم متوسط روزانه محاسبه کرد. میانگین حجم معاملات روزانه یک معیار مهم است، زیرا حجم معاملات بالا یا پایین، معامله گران و سرمایه گذاران مختلف را به خود جذب می کند. بسیاری از معامله گران و سرمایه گذاران میانگین حجم معاملات روزانه بالاتر را ترجیح می دهند، زیرا در حجم بالا، ورود و خروج از موقعیت ها آسان تر است. دارایی های کم حجم خریداران و فروشندگان کمتری دارند و ممکن است ورود یا خروج با قیمت دلخواه دشوارتر باشد.

نکات مهم

  • حجم معاملات روزانه، تعداد سهامی است که در طی روز معامله می شود. میانگین حجم معاملات روزانه معمولاً طی 20 یا 30 روز محاسبه می شود.
  • میانگین حجم معاملات روزانه را با جمع کل حجم معاملات طی X روز گذشته محاسبه کنید. سپس، کل را بر X تقسیم کنید. برای مثال، حجم معاملات 20 روز گذشته را جمع کنید و بر 20 تقسیم کنید تا میانگین حجم معاملات روزانه‌ی 20 روزه به دست آید.
  • افزایش حجم قابل توجه به این معنی است که اتفاقاتی درحال رخ دادن است که علاقه بیشتری را به خود جلب کرده است. بسته به اینکه قیمت به کدام سمت می رود، این تغییر می تواند نزولی یا صعودی باشد.
  • کاهش حجم نشان می‌دهد که علاقه کاهش می‌یابد، اما حتی کاهش حجم نیز مفید است زیرا زمانی که حجم بالاتر بازدهی دارد، اغلب فشار شدید قیمت نیز وجود دارد.

میانگین حجم معاملات روزانه به شما چه می گوید؟

هنگامی که میانگین حجم معاملات روزانه (ADTV) به طور چشمگیری افزایش یا کاهش می یابد، نشان دهنده این است که تغییر قابل توجهی در نحوه ارزش گذاری یا دید افراد به دارایی ایجاد شده است. معمولاً میانگین حجم معاملات روزانه بالاتر، به این معنی است که آن اوراق بهادار خواهان بیشتری دارد، فاصله قیمتی کمتری دارد و همچنین معمولاً نوسانات کمتری دارد. سهام ها زمانی که دارای میانگین حجم معاملات روزانه بالاتری هستند، نوسان کمتری دارند، زیرا باید معاملات بسیار بزرگتری انجام شود تا بر قیمت تأثیر بگذارد. این امر به این معنی است که سهام هایی که حجم بالایی دارند، حرکات قیمتِ روزانه‌ی زیادی نخواهد داشت. در هر روز (یا طی چند روز) هر سهمی می‌تواند حرکت قیمتی بسیار بزرگی داشته باشد، و بالاتر از حجم حد متوسط را داشته باشد.

میانگین حجم معاملات روزانه، یک معیار اندازه گیری معاملات اوراق بهادار است که اغلب به آن اشاره می شود و نشانه مستقیم نقدینگی کلی یک اوراق بهادار است. هر چه حجم معاملات برای یک اوراق بهادار بیشتر باشد، خریداران و فروشندگان بیشتری در بازار وجود دارد که انجام معامله را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. بدون سطح معقولی از نقدینگی بازار، هزینه های تراکنش احتمالاً بیشتر می شود (به دلیل تفاوت قیمتی بیشتر).

در این رابطه بخوانید‌ : بیت کوین چیست؟ و چه تغییری در بازارهای مالی ایجاد کرد؟

میانگین حجم معاملات روزانه، ابزار مفیدی برای تحلیل عملکرد قیمت هر دارایی نقدی است. اگر قیمت یک دارایی در یک محدوده قیمیتی قرار داشته باشد و شکست رخ دهد، افزایش حجم تمایل به تایید آن شکست دارد. کمبود حجم نشان می دهد که شکست ممکن است رخ ندهد.

حجم همچنین به تأیید حرکت قیمت هم صعودی و هم نزولی کمک می کند. در هنگام افزایش یا کاهش شدید قیمت، حجم نیز باید افزایش یابد. اگر اینطور نیست، ممکن است علاقه کافی برای ادامه افزایش قیمت وجود نداشته باشد و اگر علاقه کافی وجود نداشته باشد، ممکن است قیمت کاهش یابد.

در طول روندها، اصلاح قیمت برگشتی با حجم کم به نفع قیمت هستند و در نهایت دوباره در جهت روند حرکت می‌کنند. به عنوان مثال، در یک روند صعودی، حجم اغلب زمانی افزایش می یابد که قیمت به شدت در حال افزایش باشد. اگر سهام  اصلاح قیمت برگشتی را تجربه کند و حجم کم باشد، نشان می دهد که علاقه زیادی برای فروش وجود ندارد. اگر قیمت دوباره با حجم بالاتر شروع به بالا رفتن کند، می تواند نقطه ورود مطلوبی باشد زیرا قیمت و حجم هر دو روند صعودی را تایید می کنند.

وقتی حجم بسیار بالاتر از حد متوسط باشد، گاهی اوقات اوج حرکت قیمت را نشان می دهد. آنقدر سهام های زیادی در یک منطقه قیمتی خاص معامله شده اند که ممکن است هیچ کس دیگری وارد عمل نشود و قیمت را به آن سمت فشار دهد. حرکات تند قیمت همراه با افزایش شدید حجم، اغلب می تواند نشانه ای از برگشت قیمت قریب الوقوع باشد.

مثالی از نحوه استفاده از میانگین حجم معاملات روزانه

در امتداد پایین نمودار پنجره حجم وجود دارد. نوارهای قرمز و سبز حجم روزانه را نشان میدهند، و خط مشکی نیز میانگین حجم 20 روزه است. میانگین، کمتر تحت تأثیر رویدادهای یک روزه قرار می گیرد و معیار بهتری برای افزایش یا کاهش حجم کلی است.

نمودار، یک ناحیه‌ی مقاومتی در سمت چپ را نشان می دهد. سهام با افزایش حجم بالای ناحیه مقاومتی می شکند، و به تایید افزایش قیمت و شکست کمک می کند. پس از شکست، قیمت تثبیت می شود و حجم به طور کلی بسیار پایین است، به جز یک روز که حجم بالایی را نشان میدهد . با این حال، به طور کلی، میانگین حجم در طول کل تثبیت یا اصلاح قیمت برگشتی در حال کاهش است، که نشان می دهد فشار فروش کمی وجود دارد. قیمت دوباره با حجم قوی، بالاتر می رود و پیشرفت دیگری را تأیید می کند.

قیمت سعی می‌کند به سمت بالاتر حرکت کند، اما حجم و قیمت آن را دنبال نمی‌کنند. همانطور که قیمت شروع به کاهش می کند حجم افزایش می یابد. این امر نشان می دهد که فشار فروش زیادی وجود دارد و قیمت ممکن است به کاهش ادامه دهد.

تفاوت بین میانگین حجم معاملات روزانه و میزان حجم باز در معامله

گاهی اوقات حجم با میزان حجم باز (Open interest) اشتباه گرفته می شود. میانگین حجم معاملات روزانه، میانگین تعداد سهام (بازار سهام) یا قراردادها (بازار آتی و اختیار معامله) در یک روز است. میزان حجم باز، اصطلاحی برای قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله است که تعداد قراردادهای باز و هنوز بسته نشده را توصیف می کند. این دو کاملاً متفاوت هستند. حجم، نشان دهنده مقدار معامله شدن قراردادها است. حجم با میزان حجم باز، تعداد تراکنش هایی را که برای باز کردن یا بستن موقعیت ها استفاده شده است را اندازه گیری می کند. بنابراین تعداد قراردادهایی که باز باقی می مانند را ردیابی می کند.

محدودیت های استفاده از میانگین حجم معاملات روزانه

میانگین حجم معاملات روزانه معیاری است که مورد استفاده قرار می گیرد و برای تعیین اینکه آیا سهام با پارامترهای تجاری سرمایه گذار یا معامله گر مطابقت دارد مفید است. میانگین حجم معاملات روزانه یک میانگین است. در هر روز یک دارایی می تواند از میانگین منحرف شود و حجم بسیار بالاتر یا کمتری تولید کند.

میانگین همچنین می تواند در طول زمان تغییر کند، افزایش یابد، سقوط کند یا نوسان کند. بنابراین، حجم و میانگین حجم را به طور مرتب کنترل کنید تا مطمئن شوید که دارایی همچنان در پارامترهای حجمی مورد نظر خود قرار می گیرد.

همچنین بخوانید : سوان چین، بلاک چینی که دسترسی به هوش مصنوعی را تسهیل میکند

تغییرات قابل توجه در حجم احتمالا نشان دهنده این باشد که چیزی در دارایی تغییر کرده است و این تغییرات ممکن است نامطلوب یا مطلوب باشند. حجم اطلاعی درباره مطلبوب یا نامطلوب بودن آن نمیدهد، اما اطلاع می دهد که ممکن است به تحقیقات یا اقدامات بیشتری نیاز باشد.

در نیپوتو مارکت امکان خرید و فروش ارز دیجیتال برای شما فراهم شده است.

ترجمه شده توسط مجله خبری نیپوتو


0

خرید و فروش ارزهای دیجیتال از امروز شروع کنید



مترجم اخبار تکنولوژی و بلاکچین، فعال در حوزه کریپتو و متاورس، تهیه و اجرای ویدیوهای آموزشی و کاربردی در حوزه کریپتوکارنسی.

ثبت دیدگاه

لیست نظرات (0)
قیمت لحظه‌ای

بیت کوین

(BTC)
0.00٪

$ 0.00

0 تومان

خرید و فروش بیت کوین