/ اخبار ارز دیجیتال / چینالیسیس : 7.7 میلیارد دلار در کلاهبرداری های کریپتو طی سال 2021 به سرقت رفت

زمان مطالعه : 5 دقیقه

چینالیسیس : 7.7 میلیارد دلار در کلاهبرداری های کریپتو طی سال 2021 به سرقت رفت

چینالیسیس : 7.7 میلیارد دلار در کلاهبرداری های کریپتو طی سال 2021 به سرقت رفت

افزایش شدید پذیرش کریپتو در چند سال گذشته باعث شده تا جهان به این صنعت در حال گسترش توجه کند. با این حال، این امر به افزایش تعداد کلاهبرداری ها توسط ارزهای دیجیتال نیز کمک کرده است.

به عنوان مثال، طبق گزارش چینالیسیس (Chainalysis)، کلاهبرداری های مربوط به ارزهای دیجیتال در سال 2021 نسبت به سال گذشته 81 درصد افزایش یافت و به رقم هنگفت 7.7 میلیارد دلار رسید.

ارزش کل ارز دیجیتال به سرقت رفته توسط کلاه برداران از سال 2017 تا 2021. منبع: Chainalysis

در این رابطه بخوانید‌ : اثبات سهام واگذار شده چیست؟و چگونه کار میکند؟

همانطور که انتظار می رود، اکثر این ارقام را می توان به استراتژی کلاهبرداری جدیدی به نام راگ پول نسبت داد. این امر به ویژه در اکوسیستم دیفای (DeFi) رایج است. طبق گزارش چینالیسیس، در سال 2021 راگ پول 37 درصد از کل درآمد کلاهبرداران را به خود اختصاص داده، در حالی که این رقم در سال گذشته تنها 1 درصد بود. در مجموع، این راگ پول ها بیش از 2.8 میلیارد دلار درآمد داشته اند.

فرآیند راگ پول شامل توسعه دهندگانی می شود که چیزی را که به نظر می رسد یک پروژه ارز دیجیتال قانونی به نظر می رسد، ایجاد و بازاریابی می کنند. هنگامی که کاربران به امید کسب سودهای سریع وسوسه خرید توکن‌ های تازه منتشر شده می‌ شوند، توسعه‌ دهندگان استخرهای نقدینگی پروژه را تخلیه می‌ کنند و با سرمایه‌ کاربران فرار می‌ کنند و در نهایت قیمت توکن را به صفر می‌ رسانند.

اخیرا در اکوسیستم دیفای به دلیل سهولت ایجاد توکن های جدید از طریق شبکه اتریوم (ETH) و لیست کردن آنها در اکسچنج های غیرمتمرکز بدون نیاز به ممیزی کد، راگ پول بسیار رایج بوده است.

برای مثال پروژه اسکویید گیم (Squid Game) را در نظر بگیرید. توسعه دهندگان پس از یک طرح موفقیت آمیز پامپ و دامپ، 3.4 میلیون دلار جمع آوری کردند.

15 راگ پول برتر بر اساس ارزش دزدیده شده در سال 2021. منبع: Chainalysis

با این حال، اسکویید گیم از بزرگترین کلاه برداری های سال فاصله زیادی داشت. در واقع، بزرگ ترین راگ پول سال مربوط به تادکس (Thodex)، یک اکسچنج متمرکز در ترکیه است. بنا به گزارش ها، مدیر عامل آن با تمام دارایی هایی که در اختیار تادکس بود، بلافاصله پس از اینکه این اکسچنج تمام برداشت های کاربران را متوقف کرد، ناپدید شد.

با این حال، تمام راگ پول های بعدی در اکوسیستم دیفای انجام شد و بزرگترین آن توسط پروژه‌ ای به نام آنوبیس دائو (AnubisDAO) صورت گرفت که مبلغ کلاه برداری توسط آن به تنهایی بالغ بر 58 میلیون دلار بوده است.

از طرف دیگر، تعداد واریزی ها به آدرس‌ های کلاهبرداری از 10.7 میلیون به 4.1 میلیون کاهش یافت. این موضوع نشان می دهد که قربانیان فردی کلاهبرداری کمتر بوده اند اما میانگین مبلغ دریافت شده از هر قربانی افزایش یافته است.

چینالیسیس همچنین دریافت که میانگین چنین کلاهبرداری هایی به طور قابل توجهی کاهش یافته است. یکی از دلایل این امر می تواند این باشد که بازرسان در تحقیق و تعقیب کلاهبرداری ها بهتر شده اند.

با این حال، با وجود نظارت و تعقیب شدید، کلاهبرداران همچنان در نقد کردن وجوه غیرقانونی، خبره تر و مبتکرتر می‌ شوند. در واقع، گزارش اخیر Tenable نشان می‌ دهد که کلاهبرداران حساب‌ های قانونی یوتیوب را به منظور تبلیغ جعلی هدایای ارزهای دیجیتال هک کرده اند.

همچنین بخوانید : ارز دیجیتال یونی سواپ چیست؟ و چه کاردبری دارد؟

کلاهبرداران برای فیلم جعلی خود اغلب از فیلم های چهره های صنعتی مانند ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) و مایکل سیلر (Michael Saylor) استفاده می کنند.

جالب اینجاست که ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، یکی دیگر از موارد مورد علاقه کلاهبرداران است، زیرا صفحات تایید شده جعلی این میلیاردر که هدایای رمز ارز رایگان ارائه می دهد همچنان در پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی ظاهر می شود.

این کلاهبرداری ها بدون شک پذیرش عمومی ارزهای دیجیتال را مختل می کند.

کلاهبرداری بزرگ‌ ترین شکل جرم مبتنی بر ارز دیجیتال است و با هدف قرار دادن کاربران جدید، یکی از بزرگترین تهدیدها برای ادامه پذیرش عمومی ارزهای دیجیتال می باشد.

ترجمه شده توسط مجله خبری نیپوتو


0

خرید و فروش ارزهای دیجیتال از امروز شروع کنید



ثبت دیدگاه

لیست نظرات (0)
قیمت لحظه‌ای

بیت کوین

(BTC)
0.00٪

$ 0.00

0 تومان

خرید و فروش بیت کوین

بیشتر بخوانید