/ اخبار اتریوم / نسخه جدید اتریوم (Ethereum 2.0) می تواند با الگوریتم اثبات سهام(PoS) بر امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و اپلیکیشن های غیرمتمرکز (DApps) تأثیر بگذارد

3 سال پیش

زمان مطالعه : 5 دقیقه

نسخه جدید اتریوم (Ethereum 2.0) می تواند با الگوریتم اثبات سهام(PoS) بر امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و اپلیکیشن های غیرمتمرکز (DApps) تأثیر بگذارد

نسخه جدید اتریوم (Ethereum 2.0) می تواند با الگوریتم اثبات سهام(PoS)  بر امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و اپلیکیشن های غیرمتمرکز (DApps) تأثیر بگذارد

مرحله اول بروزرسانی اتریوم (Ethereum 2.0) به زودی آغاز می شود ، اما فضای (DApp) و  (DeFi) چگونه با این تغییر سازگار خواهند شد؟

 

در حالی که اتریوم (Ethereum) به دلیل توکن بومی اتر Ether (ETH) و قابلیت های توکنیزیشن و قراردادهای هوشمند ، کاربردهای جدیدی را به وجود آورده است ، اما اغلب با چالش هایی از قبیل تراکم شبکه ، توان عملیاتی و زمان نسبتاً کم تراکنش ها ، سایز بلاکچین (blockchain) و مصرف بیش از حد برق برای ماینینگ روبرو است که بیت کوین (Bitcoin) نیز در همه این موارد با اتریوم (Ethereum) اشتراک دارد.

در این رابطه بخوانید‌ : کیف پول آرجنت (Argent) چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

 

در حالی که بیت کوین (BTC) توسط یک توسعه دهنده ناشناس ایجاد شده است و شبکه را ترک کرده تا توسط جامعه توانمند آن توسعه یابد ، اتریوم  (Ethereum) همیشه با برنامه های معین و تیم توسعه مشخصی روبرو بوده است. در حالی که این طرح در معرض تغییر و تأخیرهایی بوده است ، اتریوم (Ethereum) همواره در صدد انجام اقداماتی برای مقابله با همه موارد فوق بوده است ، دقیقاً عملکردی مشابه جامعه توسعه دهندگان بیت کوین (Bitcoin) داشته و بروزرسانی هایی مانند سگویت (Segregated Witness) انجام داده است.

 

اتریوم  (Ethereum) در چند مرحله ایجاد شده است که بسیاری از آنها به مرحله اجرا در آمده اند ، اما سرنیتی (Serenity) یا (Ethereum 2.0) از اهمیت ویژه ای برای شبکه و جامعه اتریوم (Ethereum) برخوردار است زیرا باعث ایجاد بزرگترین تغییرات در شبکه از جمله اثبات سهام و به روز رسانی هایی مانند شاردینگ (sharding)خواهد شد. شبکه اتریوم (Ethereum) بسیار تحت تأثیر امور مالی غیرمتمرکز و اکوسیستم اپلیکیشن توزیع شده قرار دارد ، بسیاری نگران این موضوع هستند که با بروزرسانی اتریوم (Ethereum 2.0) ، چه اتفاقی برای اکوسیستم دیفای (DeFi) خواهد افتاد.

 

(Ethereum 2.0) چیست؟

نسخه جدید اتریوم (Ethereum 2.0) قرار است در نیمه دوم سال 2020 ، پس از اعلام آن در سال 2018 و تأخیر در سال 2019 و 2020 راه اندازی شود. مرحله اول در حال حاضر با عنوان “فاز 0” شناخته می شود و شامل راه اندازی بیکن چین (Beacon Chain) است که در آن الگوریتم شبکه اتریوم (Ethereum) از گواه اثبات کار به گواه اثبات سهام تغییر پیدا می‌کند. مرحله دوم ، “مرحله 1” ، اجرای زنجیره های شارد است که تراکنش های شبکه اتریوم (Ethereum) میان چندین مجموعه از تاییدکنندگان تقسیم می‌شود.

 

 

در حالی که این دو مرحله پایه و اساس (Ethereum 2.0) را تشکیل می دهند و راه حل های مربوط به مشکلات تراکم و مقیاس پذیری اتریوم (Ethereum) که در حال حاضر با آن روبرو است می باشند ، این دو مرحله با وجود بلاکچین (blockchain) فعلی اجرا می شوند و در مرحله سوم ادغام می شوند ، “مرحله 1.5 ” اتریوم (Ethereum) در کنار 63 بلاکچین (blockchain)  دیگر قرار خواهد داشت ، زیرا زنجیره بیکن فوق الذکر ، نیاز به تعویض توکن را برای کسانی که می خواهند در طول اجرای (Ethereum 2.0) در زنجیره اصلی باقی بمانند ، از بین می برد.

 

همچنین بخوانید : امضای اشنور چیست؟ و چه مزایایی برای بیت کوین دارد؟

هنگامی که (Ethereum 1.0) با (Ethereum 2.0)  “ادغام” شود ، تاریخچه بلاکچین (blockchain) باقی خواهد ماند و هنگامی که فاز 2 و موارد بعد از آن از آن منتشر شود ، با انتشار  (Ethereum 2.0)  “کامل” می شود ، که پیش بینی می شود تا سال 2021 اتفاق بیفتد. تا آن زمان ، الگوریتم اجماع گواه اثبات کار همچنان پشتیبانی می شود و توسعه خواهد یافت تا اطمینان حاصل شود که پایه ای ثابت برای (DApps) و (DeFi) قبل از انتقال از یک پروتکل (PoW) تک زنجیره ای به یک سیستم چند زنجیره ای (PoS) ایجاد شده است.

 

ضرورت راه اندازی (Ethereum 2.0)

اتر (Ether) دومین کریپتوکارنسی برتر است ، اما در حال حاضر تنها قادر به پردازش 15 تراکنش در ثانیه است. علاوه بر این ، هزینه گس و محدودیت های دیگر باعث ایجاد بازاری با کارمزد بالا می شود که در آن افراد باید برای پردازش سریع تر تراکنش ها و قراردادهای هوشمند ، با پرداخت هزینه بیشتر برای گس با یکدیگر رقابت کنند. به عنوان مثال ، (NEO) از لحاظ تئوری قادر به پردازش 10،000 تراکنش در ثانیه است و این بدان معنی است که اتریوم  (Ethereum) باید برای رسیدن به چنین سطحی همچنان تلاش کند.

 

در حالی که افزایش حد مجاز مصرف گس امکان پذیر است و در سپتامبر 2019 فعال شده است ، اما با تاثیرات منفی همراه بوده است ، زیرا این امر باعث گسترش بیشتر سایز بلاکچین(blockchain)  می شود. بلاکچین (blockchain) اتریوم  (Ethereum) در حال حاضر 142 گیگ است و اگرچه زنجیره بیت کوین (Bitcoin) بزرگتر است ، اما پس از گذشت بیش از 10 سال سابقه ، بلاکچین (blockchain) آن فقط 283 گیگابایت است. این امر باعث می شود زنجیره اتریوم  (Ethereum)، که کمتر از پنج سال عمر دارد ، تقریباً به اندازه بیت کوین (Bitcoin) از نظر منابع فشرده باشد و با گسترش اکوسیستم دیفای (DeFi) ، این مشکلات بیشتر شوند.

 

بنابراین ، به نظر می رسد که اتریوم (Ethereum) به شدت نیاز به راه حل های جدید دارد. برخی راه حل های دیگر در کنار (Ethereum 2.0) در حال توسعه هستند ، مانند پلاسما (Plasma) و ریدن (Raiden)، اتریوم 2.0 و دیگر راه حل های لایه دوم. جان جردن (Jon Jordan) مدیر ارتباطات (DappRadar) ، به کوین تلگراف گفت که این موارد با میزان خاصی از ریسک همراه هستند:

 

وی گفت: “البته ، مواردی مانند قیمت گس می تواند بدون Eth 2.0 حل شود. راه حل های لایه 2 زیادی در حال حاضر وجود دارند مانند  (Matic) ، (Skale Labs) ، (OMG Network) و غیره که می توانند این مشکلات را تا حدی حل کنند. توسعه دهندگان (dapp) این فناوری ها را ادغام می کنند یا سعی در ساختن موارد دیگری دارند. با این حال ، همه این موارد ریسک های خاص خود را دارند. مزیت Eth 2.0 هسته اصلی آن است که اساس بلاکچین (blockchain) را تشکیل می دهد اما به همین دلیل این یک راه حل پیچیده تر است .

 

دوره انتقال: آیا اپلیکیشن های غیرمتمرکز (DApps) می توانند سازگار شوند؟

هنگامی که فاز 0 راه اندازی شد ، کاربرانی که می خواهند اتر (Ethereum) خود را استیک کنند ، باید کوین های خود را به یک قرارداد هوشمند یک طرفه ارسال کنند. این بدان معنی است که اتری (Ether) که در جریان فاز 0 از شبکه فعلی خارج می شود ، فقط در صورت وقوع مرحله “ادغام” فاز 1.5 ، روی بلاکچین (blockchain) قدیمی قابل استفاده خواهد بود ، در این زمان ویژگی های (PoS) و شاردینگ زنجیره ای برای اتریوم (Ethereum) اجرا خواهد شد.

 

جک اوهالران (Jack O’Holleran) ، مدیرعامل (Skale Labs) ، شرکتی که پلتفرم بلاکچین (Skale Network) را بر اساس شبکه اتریوم (Ethereum) توسعه داده است ، قبلاً توضیح داده بود که تغییر به (Ethereum 2.0) و سازگاری با شرایط جدید برای (DeFi) و (DApps) زمانبر خواهد بود ، زیرا احتمالاً پس از ادغام با انتقال سازگار خواهند شد.

 

به نظر نمی رسد تراکنش بین نسخه فعلی اتریوم (Ethereum) و (Ethereum 2.0) نگرانی عمده در فضای دیفای (DeFi) باشد. جردن اظهار داشت كه احتمالاً این دوره به طور مستقیم بر (DApps) تأثیر نمی گذارد ، اما “هرگونه عدم قطعیت یا مسائل فنی می تواند سرعت روند فعالیت را کاهش دهد”.

 

نسخه جدید اتریوم (Ethereum 2.0) : مزایا و خطرات

پس از اتمام کامل ، سیستم (PoS) به احتمال زیاد بر (DApps) ، به ویژه فضای دیفای تأثیر خواهد گذاشت ، با تغییر لازم برای توسعه کل اکوسیستم ، تراکنش های اتر (ETH) و (DApps) با سایر بلاکچین ها رقابت می کنند. به گفته جردن ، زنجیره های شاردینگ و مدل اجماع (PoS) اساسی ترین مشکلات (DApps) را حل می کنند.

 

ویژگی شاردینگ در (Ethereum 2.0) باعث می شود 64 زنجیره به طور موازی اجرا شوند ، به این معنی که سرعت و توان تراکنش به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. این زنجیره ها قابل تعامل خواهند بود و کاربران قادر خواهند بود تا اتر (Ethereum) را در چندین زنجیره خرج کنند. با این حال ، تاریخچه بلاکچین (blockchain) در زنجیره های مختلف توزیع خواهد شد و به شبکه اجازه می دهد در حالی که هنوز هم از قابلیت های دیفای پشتیبانی می کند ، قابلیت دسترسی بیشتری داشته باشد ، همانطور که (Stani Kulechov) ، مدیرعامل (Aave)  ، برنامه دیفای مبتنی بر اتریوم  (Ethereum) در گفتگو با کوین تلگراف گفت :

 

“بروزرسانی اتریوم (ETH 2.0) پویایی دیفای (DeFi) را تغییر می دهد و ممکن است تراکم کمتر تراکنش ها در دیفای را مشاهده کنیم و مدل سهام ممکن است هزینه تراکنش ها را کاهش دهد. نکته اصلی در مورد شاردینگ این است که ترکیب پذیری دیفای را مطابق گفته های ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) تغییر نخواهد داد. ”

 

همه این پیشرفت ها تأثیر زیادی روی (DApps) به ویژه در طولانی مدت دارند. با توسعه اکوسیستم اتریوم (Ethereum) و افزایش (DApps) و افرادی که از آنها استفاده می کنند ، منابع بیشتری نیاز خواهد بود. شاردینگ این مسئله را تا حدی حل می کند و با اجرای راه حل های دیگر ، جامعه می تواند بدون ترس از “بدهی فنی” ، سرمایه گذاری زمان و منابع خود در فضای دیفای و (DApp) را ادامه دهد.

 

با این وجود ، هنوز هم شایان ذکر است که اگرچه (Ethereum 2.0) برای فضای (DeFi) امیدوارکننده به نظر می رسد ، کاملا بدون خطر نیست ، به همین دلیل است که توسعه دهندگان همچنان در حال توسعه (Ethereum 1.0) هستند حتی با نزدیک شدن به زمان راه اندازی اتریوم 2.0 ، همانطور که جردن اظهار داشت:

 

“در این زمینه ، مزایای ارائه شده توسط (Eth 2.0) از خطرات آن بسیار بیشتر است. برخلاف بیت کوین (Bitcoin) که هرگز تغییر نخواهد کرد ، اگر اتریوم (Ethereum) بخواهد چشم انداز خود را تحقق بخشد و همچنین با وجود رقبای جدیدی مانند (Cardano) ، (Flow) ، (Near) و غیره ، باید اساساً تغییر کند. اما این به این معنا نیست که خطرات جدی در این زمینه وجود ندارد. احتمال آن بسیار کم است ، اما اگر بروزرسانی (Eth 2.0) به درستی پیش نرود می تواند کل پروژه را زیر سوال ببرد! ”

 

فرآیند استیکینگ (staking) چگونه بر روی (DeFi) تأثیر خواهد گذاشت؟

اگرچه شاردینگ و (PoS) مزایای آشکاری را برای شبکه به ارمغان می آورند ، استیکینگ نحوه تولید اتر (Ethereum) را تغییر می دهد. استیکینگ برای هر کسی که دارای 32 اتر (ETH) یا بیشتر  باشد امکان کسب کوین های جدید را فراهم می کند  ، این فرآیند می تواند برای هرگونه تلاش مخرب در شبکه مجازاتی را اعمال کند ضمن اینکه پاداش کسانی را که تراکنش ها را پردازش می کنند پرداخت می کند.

 

 

اگرچه استدلال هایی موافق و مخالف مدل (PoS) وجود دارد ، شایان ذکر است که این سیستم شبیه به وام دادن ، محبوب ترین برنامه برای اپلیکیشن های (DeFi) ، با اساسی ترین روش است ، زیرا کاربران اتر (ETH) خود را برای دریافت سود استیک یا قفل می کنند. با این حساب ، یک سؤال مهم مطرح می شود: آیا این دو جنبه می توانند به طور همزمان در اتریوم (Ethereum) وجود داشته باشند؟ آیا سودآورترین فرآیند جایگزین فعالیت کم سود نخواهد شد ؟ به گفته جردن ، چنین چیزی رخ نخواهد داد :

“استیکینگ و وام دهی اقدامات منحصر به فردی نیستند.من انتظار دارم دارایی که در غیر اینصورت به سیستم وام دهی و دیفای واگذار می شود در فرآیند استیکینگ سرمایه گذاری شود، اما بیشتر دارایی هایی که در استیکینگ سرمایه گذاری می شوند از اپراتورهای دارایی دیجیتال در مقیاس بزرگ وارد این سیستم می شوند تا (Eth 2.0) را تأمین کنند. این جریان های دارایی هرگز در دیفای سرمایه گذاری نمی شوند.اگر توسعه دهندگان (dapp) ابزارهای استیکینگ (Eth 2.0) را با اپلیکیشن های غیرمتمرکز دیفای برای کاربران خرده فروش کوچک تر ترکیب کنند بسیار هیجان انگیز خواهد بود. ”

 

در حالی که اتریوم (Ethereum) در حال حاضر نیاز به راه حل های فوری برای مشکلات تراکم شبکه خود دارد ، شایان ذکر است که این دارایی هنوز بزرگترین آلت کوین موجود در بازار است. این سؤال ایجاد می شود که پس از اجرای اتریوم 2.0 و قابلیت های قابل ملاحظه آن چقدر پیشرفت خواهد کرد. برخی همچنین بر این باورند که استیکینگ به خودی خود باعث افزایش قیمت اتر (ETH) می شود.

قیمت آینده هرچه که باشد ، اتریوم 2.0 برای اکوسیستم دیفای بسیار مهم است ، اما باید درست انجام شود تا اطمینان حاصل شود که در اکوسیستم اصلی آن ، فضای (DeFi) ، اختلال ایجاد نمی کند. همانطور که (Kulechov ) اظهار داشت: “بهتر است یک سیستم معتبر بسازید که عملکرد درستی داشته باشد تا راه اندازی چیزی که پس از اجرا نیاز به تغییر دارد.”

 

ترجمه شده توسط مجله خبری نیپوتو


0

خرید و فروش ارزهای دیجیتال از امروز شروع کنید



ثبت دیدگاه

لیست نظرات (0)
قیمت لحظه‌ای

بیت کوین

(BTC)
0.00٪

$ 0.00

0 تومان

خرید و فروش بیت کوین

بیشتر بخوانید